Monday, October 17, 2011

Dugaan Dia... Sabarlah Zura

Ya Tuhan
beratnya dugaan...

Apa aku ni bodoh sangat ke ??
Bak kata mak memang aku senang diperbodohkan.. Sebab apa? Sebab aku sayang dan masih cuba nak percaya orang yang asyik tipu aku!!

Ya Tuhan
Andai banyak dosaku, ampunkan aku..

Aku dah letih menangis.
Apa aku bodoh memikirkan masa depan dia sampaikan aku sendiri tak mahu menerima insan lain.
Mak..

Ya Tuhan,
Beginikah nasib aku...
Sentiasa dipermainkan dan diperbodohkan!

Sekali lagi dia lukakan hati aku. Dan cukuplah..
Andai sudah tertakdir aku dengan orang lain kali ini, memang aku terima! Janji mak suka..

Mak..
Kak sakit lagi!!!

:'(

Friday, October 7, 2011

Happy Birthday Dr Normaliza (Dr. Nott's)



Al-kisah malam semalam iaitu bertarikh 06/10/2011, aku ada PM Cik Aliaa via Facebook minta no IC Dr Nott's. Tak payahlah nak letak kan berapa IC beliau :) Yang pastinya hari ni bersamaan 07/10/2011 merupakan ulang tahun kelahiran beliau iaitu dengan nama penuh tertera pada MyKad - Normaliza binti Abd Rahim. Aku panggil Dr Normaliza sebab yalah kami kan student.. Tapi usha blog so suka lagi dengan nama DrNott's :) Permisi ya!....



Yeah!!

Selamat Hari Lahir...
Happy Birthday...
生日快乐 (shēngrì kuàilè)...
생일축하합니다 (saengil chukha hamnida)... ni bahasa Korean :)

สุขสันต์วันเกิด (sùk san wan gèrt)


Terkenang juga masa zaman studi dulu, beliau merupakan antara pensyarah yang memberi kesan kepada aku. Malah, untuk kawan2 seperjuangan. Serius! Who can forget her? Sila angkat tangan! haha.. Aku yakin tak ada sesiapa boleh lupa beliau nih..

Sampai saat ini, Cik Alia dan Dr Nott's selalu juga bertanya khabar dan menjengah blog ni. Kalau nak tahu, blog ni mula bila ... Mula semenjak pemerintahan Dr Nott's dalam kursus BDM ..

Alhamdulillah, blog ni panjang umur :) Thanks to Cik Alia n Dr...




Sebenarnya kan, saya nak kasi satu video sendiri buat ala2 Najwa Latif gitu! haha.. Tapi saya hanya tahu nyanyi tapi tak tahu main gitar.. Masa untuk 07/10/11 dah nak habis... Tak sempat nak buat! Hehe..

So..

Lain kali.. Kita cuba lagi..

Sekali lagi saya ucapkan

SELAMAT HARI LAHIR, DR NORMALIZA :) LUV U..


Jalan-jalan poie pokan,
Jumpo kawan naik kereta,
Selamat Hari Lahir diucapkan
Untuk Dr Nott's tercinta



p/s : Terima kasih Cik Alia sebab bantu saya :)

Fitnah

Fitnah!!
Semua orang tahu yang fitnah itu dosanya lebih besar daripada membunuh!!

ﻭﺍﻠﻔﺘﻧﺔ ﺃﺸﺪ ﻤﻦ ﺍﻠﻗﺘﻞ
“Dan fitnah itu lebih kejam daripada pembunuhan.”
(Al-Baqarah: ayat 191)

Apatah lagi yang difitnah itu adalah saudara seIslam.



يأيهاالذين أمنوااجتنبواكثيرا من الظن إن بعض الظن إثم ولا تجسسوا ولايغتب بعضكم بعضا أيحب أحدكم أن يأكل لحم أخيه ميتا فكرهتموه واتقواالله إن الله تواب رحيم (12) الحجرات.
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah praduga, karena sebagian praduga adalah dosa. Janganlah saling bergunjing atau pun saling mencaci. Adakah di antara kalian yang suka makan daging saudaranya yang telah meninggal? Tentu tidak akan. Bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Dia Maha Menerima tobat dan Maha Penyayang. [Q. S. al-Hujurat, 49: 12)


Dan orang yang menabur fitnah itu juga sebenarnya mempunyai penyakit yang telah menyusup dalam hati mereka sehingga sekeping hati itu menjadi kotor dan pandai mereka-rekakan cerita sehingga mengaibkan orang yang difitnah!

"Adapun orang yang berpenyakit dalam hati mereka, maka surah itu menambahkan kekotoran pada kekotoran yang sedia ada pada mereka dan mereka mati, sedang mereka berkeadaan kafir." (at-Taubah:125)

Beringatlah bahawa segala sesuatu yang kita lakukan di dunia ini akan disoal pada hari akhirat.


"Dan janganlah kamu mengikut apa yang kamu tidak ketahui; sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan ditanya apa yang dilakukan." (al-Isra:36)


Aku bukan marah sangat tapi kadang-kadang pelik dengan perangai manusia yang pandai bermuka-muka dan bijak mereka cerita. Kalau mereka cerita untuk dibuat novel atau cerpen mahupun sebarang karya kreatif ada juga faedahnya daripada mereka cerita tentang orang lain.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...