Saturday, November 26, 2011

Sedar

Sekarang nie kalau orang cari benda ilmiah dalam blog nie memang susah nak jumpa melainkan hal-hal lama dulu. Kenapa macam tu??

Saya pun manusia.
Saya sedang menjalani dugaan demi dugaan.
Kadangkala jika kita teruji dengan sesuatu yang berat, jiwa kita menjadi terlalu sensitif sekalipun dengan perkara-perkara sekecil kuman.

Sekarang blog tempat saya meluahkan rasa hati.
Kadang-kadang macam kelakar pun ada sebab orang boleh menilai kita, bukan?

Ah.. Malu pun ada! (pipi dah merah2 dah) haha..

Inilah dikatakan kehidupan. Ada waktu kita berada di luar kawalan kita. Ada waktu kita berada di bawah, di atas, di kiri atau di kanan kejayaan atau kemunduran barangkali.

Di sinilah, kita harus mencari satu KEKUATAN yang ada tetapi bersembunyi dalam diri kita. Itulah dia SEMANGAT yang seringkali kembang kucup seiring dengan perjalanan hidup kita yang dibuai keasyikan teramat sangat.

Terasa sedar diri ini asyik dengan DUNIAWI..
Terasa sedar diri ini semakin MELUPAI..
Terasa sedar diri telah MENJAUHI..

Maka, hari ini yang juga saat saya mencoretkan entri ini, saya seakan menemui cahaya dan jalan yang ingin saya lalui dahulu. CITA-CITA saya !!

Saya semakin tersuntik oleh semangat perjuangan teman-teman yang tidak pernah lupa diri kerdil ini. Seakan mahu menitis air di kelopak mata ini apabila mengingatkan detik-detik gembira dahulu.

Saya harus menukar RUTIN hidup saya. Saya kasihankan emak.

Saya tertekan apabila menyebut hal pekerjaan.
Siapa yang tidak mahu bekerja?
Apatah lagi melihat teman-teman lain sudah lama bersenang-senang dengan karier masing-masing dan mampu pun untuk menyara keluarga sendiri. Saya?

Saya masih meniarap lesu di kampung. Menangis memang tak terlayan dek mata.
Siapa tahu?? Sebabnya hari-hari saya tersenyum, hari-hari saya gembira. Sekalipun diaju hal kerja saya membalasnya dengan jenaka yang biasa.

Keputusan yang senang selaras dengan minat yang mendalam untuk menerokai lagi ilmu, saya memang hendak menyambung pengajian. Semester lepas sudah terlepas kerana beberapa sebab yang jelas saya ceritakan. Semester kali ini, InsyaAllah saya akan sambut seruan menyambung Master!!

Dan andai selang masa itu saya ditawarkan bekerja, sudah semestinya saya ingin bekerja. Saya mahu menunaikan tanggungjawab saya kepada ibu saya. Ibu saya sudah tidak sihat. Sekurang-kurangnya saya mampu untuk memberinya makan dan minum malah mungkin menampung kos ubatnya.

Itulah cita-cita saya yang utama. Selebihnya hal jodoh, saya serahkan kepada Dia Yang Maha Esa. Sekurang-kurangnya juga apabila sudah bekerjaya saya tidaklah runsing sangat memikirkan hal-hal lain.

Ya Allah Ya Tuhanku,
Murahkanlah Rezeki Hamba-Mu Ini..


Amin..

Tuesday, November 22, 2011

Ujian

Sesetengah orang tidak dapat menilai diri kita. Walaupun telah hidup dengan kita beribu-ribu saat tetapi dia tidak mungkin dapat mengenal hati budi kita.

Aku.. Hanya membenarkan segala keputusan yang dianggap sesuai walaupun sebenarnya ia bukan apa yang tersirat dalam hati ini. Biarlah orang menilai kita sebegitu..

Yang pastinya, segala apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Aku percaya pada takdirnya-Nya.. Aku percaya segala ketentuan-Nya ada rahsia yang sukar untuk kita nampak pada waktu sekarang.

Yang aku pelik, setiap orang yang datang mesti hadiahkan aku sebuah tangisan. Terima kasih =)
Semua itu membuatkan aku semakin tabah.

Monday, November 21, 2011

Tahniah Malaysia =)

Tahniah Skuad Harimau Malaya!!

Semua orang berbangga jadi rakyat Malaysia.

HITAMKUNING!! HITAMKUNING!! HITAMKUNING!!

Seronok pun seronok juga tetapi sebagai rakyat Malaysia, kita harus menjaga adab sopan, tatasusila kita. Sejauh mana kita dihentam, janganlah kita juga terikut-ikut sama dengan rentak yang begitu. Kita diberi pelajaran ~

Sampai bila hendak habis? Sampai bila mereka akan menghormati kita? Sampai bila kita hendak meyakinkan mereka bahawa orang Malaysia banyak yang baik-baik?

Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Asal jangan melebihi batas, selagi boleh kita bersabar apa salahnya kita pacakkan tiang kesabaran tu dalam hati kita. Belum lagi ada yang cedera.. InsyaAllah.. Tuhan sentiasa melindungi kita..

Bercerita soal kemenangan..
Tidak terlepas juga daripada persengketaan..
Tidak terlepas juga daripada percakaran..

Aku mendapat keluarga baru!
Bukan melahirkan bayi atau mendapat anak kucing!!
Hahaha.. Ini kisah orang .. Yang dah besar panjang..

Aku selamat mengenali insan-insan FUTSAL lain dalam hidup aku iaitu Lia, Kak Ila, Mel, Ikin...
Malaslah nak jadi tukang cerita panjang2 kat sini..

Yang paling penting, KITA KENAL SIAPA DIRI KITA..
Yang paling penting, TUHAN TAHU KETULUSAN HATI KITA..
Yang paling penting, KITA TIDAK MENGADU DOMBA
Yang paling penting, KITA MASIH BOLEH MENGAWAL SABAR KITA..
Yang paling penting, DUNIA KITA TIDAK PERNAH BERAKHIR DENGAN MEREKA..

Benar kata orang-orang tua :

KALAU IKUT HATI MATI!! Hampir2 jugalah..

Ya Allah Ya Tuhanku,
Bantulah hamba-Mu bijak dalam membuat keputusan,
Bantulah hamba-Mu untuk menjadi seorang yang penyabar,
Kerana itulah kemahuanku..

Monday, November 14, 2011

Semangat Baru

Menjadi penipu pada perasaan sendiri..
Agar tidak lagi hanyut dalam takdir derita..
Saya yang pilih..
Saya yang tanggung...
Saya yang akan mendepani apa yang saya mahukan..

Terima kasih..

~ Jangan cakap saya jiwang ~ hahaha

I'm back!!

Saya nak kejar cita-cita saya...!!
Doakan sy =)

Yang pastinya, saya tak terlepas daripada dihimpit duga yang pelbagai..
Dan..
Ubatnya..
Senyum..
Kawan-kawan saya cakap saya ada masalah ke tak ada ke saya senyum =) betul ke?
Buktikan la, bukan susah pun nak senyum..
=)

Hari Lahir saya 141185!! ~ Lebih bermakna dengan kehadiran insan-insan tersayang, kawan-kawan seperjuangan dan teman Facebook!

Semuanya sangat penting dalam hidup saya =)

Muah3.. Luv u all!! <3

Saya dah kembali untuk meneruskan perjuangan saya..


Amin..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...