Monday, July 30, 2012

Cari Kerja

Kenapa hidup kita banyak liku? Ada sahaja yang datang. Uji hati, uji otak, uji ketabahan.. uji duit poket!

Mungkin sikap sendiri yang tidak peka dengan keadaan persekitaran. Fikir nak seronok saja. Orang lain dah melangkah beberapa tapak ke depan, kita ni masih juga merangkak-rangkak. Serius sekarang tak ada mood nak menulis.

Semester depan bakal bermula. GRF terlepas sebab tak tengok pun tarikh akhirnya. 30 JULAI 2012.. Bukan senang, nak cari orang yang nakkan GRF... MyBrain pun atas angin.

Mengajar tuisyen pun entah sampai bulan berapa pun tak tahu. Budak-budak ambil peperiksaan, terus berhenti. Kemudian, tunggu tahun depan la pulak. Itu hal tahun depan, insyaAllah ada rezeki. Masalahnya, semester yang nak masuk ni! Mana nak 'cekau' duit..

Dulu tak apalah, ada juga orang hulur-hulur. Sekarang ni.. ??

Lepas satu, ada lagi satu yang datang. Memanglah sehabis sabar sebab tak tahu nak reaksi macammana dah.

Ya Allah, murahkanlah rezeki hamba-Mu ini.. Amin..

Mood : tengah cari kerja.

Kalau tak ada duit terpaksa tangguh la.. Nak buat macammana, merantau di negeri orang. Kalau balik kampung pun tak ada apa yang berubah juga. Menyusahkan mak lagi adalah.

Doakan CZ ok.. Terima kasih =))

Thursday, July 19, 2012

Sebelum Ramadhan ~ Apa salahku?

Esok .. eh dah masuk Jumaat 1224 am..

Hari ni seawal mungkin lepas bangun tidur, CZ akan bertolak balik ke Perlis. Menyambut puasa bersama dengan ibu tercinta (Puan Reton). Heehe.. dia mesti rindu nak bersahur dengan CZ tu.. Dah agak dah..

Sebelum menjengahnya bulan Ramadhan, CZ dah diuji dengan pelbagai dugaan. CZ tak tahu di mana salah CZ tetapi yang pastinya CZ dihukum untuk kesalahan yang kita tak buat. CZ tak tahu apa! Langsung tak faham dan tak tahu. Sampaikan CZ sendiri tak tahu nak memberitahunya di mana puncanya.
Orang yang baca lagilah tak faham.. Haha..

Selama CZ hidup tak pernah orang tuduh CZ hidup berpura-pura sebab CZ bukan jenis orang macam tu. Serius cakap, selama ni mak yang selalu marah sebab dia kata CZ ni lurus bendul sangat! Ye ke? Taklah.. Taklah sampai teruk sangat tapi yang CZ tahu CZ jenis yang suka bercerita sebab CZ tak nak salah faham berlaku.

Entahlah.. CZ pun sebenarnya hilang punca nak cakap itu salah nak cakap ini pun salah. Serius tak tahu punca tiba-tiba dituduh bukan-bukan. Cuma yang CZ tahu semua itu mungkin balasan terhadap diri sendiri, mungkin untuk dosa-dosa lepas dan sebagai dugaan agar CZ lebih tabah. CZ tidak bijak bermain dengan kata-kata, dan kalaulah menganggap CZ begitu, mungkin pada karangan-karangan kreatif. Itupun hanya melahirkan apa-apa yang benar sahaja.

Kalau tidak mampu menilai diri CZ dari sudut itu, nilailah daripada pandangan mata CZ. Selamilah hati kecil CZ yang sering disalah tafsir itu.

CZ dah cuba membetulkan, bersabar dan berusaha untuk meluruskan segala yang kusut tetapi CZ tidak ada kuasa melembutkan hati orang, Sejujurnya jika hati ini masih bersisa kasih untuk si dia, hari yang mendatang pun CZ terima dia seadanya tetapi jika hati ini sudah jauh pergi, CZ tak mampu nak kembalikan apapun yang telah menjadi miliknya.

CZ tahu dia baca nukilan nie. Sebab CZ terpaksa mengorbankan rahsia peribadi untuk tatapan orang lain juga. Biarlah. Mungkin tidak ada  yang lebih baik daripada ini. Semoga hati kita sama-sama tenang menghadapi bulan Ramadhan.

Sekeping kata hati :

Pabila jasad dan hatiku kau pijak
Remuk hancur luluh segala
Terasa tidak beribu tidak berbapa
Hanya kerna kasihku yang kau curiga

Jika luhurku yang kau judikan
Memang sengaja itu alasan
Untuk kau buang
Untuk kau rejam
Dalam laut perpisahan

Mutiaraku tegar menitis
Meskipun mengerti
Diri ini dihina selayaknya
Konon 
Hidup dalam kepuraan

Bukan itu diriku
Bukan itu jiwaku
Bukan itu bau perutku
Hanya ikhlas mengisi rahsia
Yang pasti kau takkan percaya

Apalah kiranya aku sekadar
Sepi dalam penjelasan
Diam dalam perhitungan
Pergi dalam pertimbangan


SALAM RAMADHAN UNTUK SEMUA =) Jom berpuasa! Tingkatkan keimanan biarpun dugaan datang berganda. InsyaAllah.. Tuhan tidak akan menguji hamba-Nya melainkan Dia tahu yang hamba-Nya itu mampu menerima ujian tersebut.

Tuesday, July 17, 2012

Serabut

Serius tak tahu perkara apa yang menyerabutkan kepala ni?!
Letihlah macam ni.. Mungkin sebab perkara yang kita inginkan tidak menjadi kenyataan atau mungkin masalah wang.. haduiii.. susah la.. hidup pun susah mati lagi susah! =)

Berusahalah menghadapi selagi termampu. Kalau tak mampu juga, alamatnya nak duduk diam saja. Biarlah orang nak kata apapun, kita yang menanggung. Orang lain bukan tahu apa-apa.

Monday, July 16, 2012

I will =)

Sekian lama tidak melapangkan masa di blog, rasa rindu pula. Sekadar menjengah dunia blog dan memberi sedikit khabar.=)

1- Pertama sekali, CZ seronok sangat dapat menghabiskan masa pada hujung minggu lalu di Melaka sambil menyaksikan Grand Final Imetro- Kompleks Sukan Bukit Berendam.

~ Al-kisah nak dijadikan cerita, perjalanan ke sana hanya mengambil masa satu jam setengah sahaja tetapi pusing punya pusing, nak jumpa kompleks tu punyalah lama. Tak jumpa papan tanda pun. Nasib baik ada 'MAP" kat FB. Berpandukan orang CHECK IN la yang membolehkan kami sampai.
~ Pergi Pantai Klebang! Lama dah tak sampai situ, semuanya dah berubah. Laut jauh ke sana. =) Seronok tengok macam-macam aktiviti : layang-layang dsb.
~ Nak singgah makan asam pedas pun tak sempat. Mungkin lain waktu sebab tak cukup rehat.
~ Apapun, jumpa kawan-kawan futsal rasa hilang rindu. Puas layan GAME. Siapa menang itu bukan persoalan tetapi semangat kesukanan tu yang  kita mahukan.

2. Hari Jumaat, CZ akan balik kampung lagi. Seronok menanti kedatangan Ramadhan bersama dengan keluarga terutama sekali EMAK. Ingat kan emak kami yang comel itu? hehe..

3. Rambut CZ sudah pendek sangat. Memang teringin nak buat rambut macam Alyah tetapi tidaklah sampai nak ianya betul2 terjadi sehinggalah satu kisah bermula apabila CZ sengaja potong rambut memandangkan rambut CZ dah rosak. Potong pun paras bahu, masih nampaklah ciri2 keperempuanan tu. Sekali melayan perasaan, emosi yang tak tentu, CZ bertindak potong sendiri rambut sampai jadi tak terurus dan tak ada fesyen langsung!

~Maka CZ pun bertekad nak pergi kedai suruh dia potong dan sesuaikan dengan muka. Semoga mereka lebih tahu. Sembang dengan ramah di kedai baru buka sangat menyenangkan dan meyakinkan. Siap rambut, ya Tuhan, FAILED!

~ CZ dan jadi macam budak perempuan siam umur 7 tahun tu! Fesyen rambut yang paling CZ hangin satu badan!...$%%^^^&&!!
~ CZ bayar rm20.00 terus cari kedai lain. Kedai yang biasa. CZ suruh dia potong pendek terus sebab rambut tadi tu memang dah tak boleh buat apa dah! AKHIRNYA, bukan macam ALYAH, macam abang ALI haaaaaaaaaaaaaaaa... huahuahuaa.. dah! Janji puas hati walaupun malu juga la sebab bila keluar geng pengkid usha bajet geng la tapi CZ dressing ladies ok!! Dah lama dah tinggal zaman macam tu.. I am 27 years old already!! =)
~ My dudu : Boleh berubah dah kot.!! kahkahkah..



I will.. Willingly.. =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...