Wednesday, December 4, 2013

Personaliti Orang Bulan November

NOVEMBER


# BANYAK IDEA DALAM PERKARA
# SUKAR UTK DIMENGERTIKAN ATAU DIFAHAMI SIKAPNYA
# BERFIKIRAN KEHADAPAN
# BERFIKIRAN UNIK DAN BIJAK
# PENUH DGN IDEA-IDEA BARU YG LUAR BIASA
# PEMIKIRAN YG TAJAM
# DAYA FIRASAT YG SGT HALUS DAN TINGGI
# BAGUS UTK JADI DOKTOR
# CERMAT DAN TELITI
# PERSONALITY DINAMIK
# SIFAT YG BERAHSIA, PANDAI MENCUNGKIL DAN MENCARI RAHSIA
# BANYAK BERFIKIR, KURANG BERCAKAP TETAPI MESRA # BERANI, PEMURAH SETIA DAN BYK KESABARAN
# TERLALU DEGIL DAN KERAS HATI APABILA HENDAK. DIUSAHAKAN SEHINGGA BERJAYA
# TAK SUKA MARAH KECUALI DIGUGAT
# MUDAH AMBIL BERAT TERHADAP ORANG LAIN
# PANDAI MUHASABAH DIRI
# CARA BERFIKIR LAIN DARI ORG LAIN
# OTAK YG SANGAT TAJAM
# PANDAI MENDORONG DIRI SENDIRI
#TIDAK HARGAI PUJIAN
# KEKUATAN SEMANGAT DAN DAYA JUANG YG SGT TINGGI DAN APABILA HENDAK SESUATU
# CUBA SAMPAI BERJAYA
# BADAN YG TOUGH
# KASIH SAYANG DAN EMOSI YANG SANGAT MENDALAM
# ROMANTIK
# TIDAK PASTI DGN HUBUNGAN KASIH SAYANG
# SUKA DUDUK DIRUMAH
# SANGAT RAJIN DAN BERKEMAMPUAN TINGGI
# AMANAH, JUJUR SETIA DAN PANDAI BERAHSIA
# TIDAK BERAPA BERJAYA DALAM MENGAWAL EMOSI
# BERCITA-CITA TINGGI
# PERANGAI TIDAK DAPAT DIRAMAL DAN MUDAH BERUBAH-UBAH


Hasil penelitian menunjukkan kebanyakannya betul =)



Friday, October 25, 2013

Keluhan

Betapa saya mengenal erti kerugian setelah menjangkau usia 28 tahun ini tidak ada apa-apa yang boleh dibanggakan. Orang lain memandang saya sebagai seorang yang periang dan seolah-olah tidak mempunyai masalah. Saya tidak pernah mengeluarkan kenyataan hati yang melampau-lampau. 

Bukan tidak mahu bercerita tetapi jika bercerita pasti mengundang air mata dan kesedihan yang sukar dikawal. Menangis teresak-esak dan berendam dengan air mata. Semua itu menyakitkan kepala sahaja. Lebih baik saya berfikir positif dan saya harus redha dengan qada dan qadar seperti yang telah tersusun dalam rukun iman. 

Siapa saya hendak mengubah takdir? Saya hanya mampu berusaha dan berusaha selagi termampu untuk menjalani kehidupan yang akan datang. Bukannya cuba untuk mengembalikan keindahan cerita semalam. Tuhan sudah aturkan perjalanan saya ke sini dengan hikmah yang tersendiri. 

Ada perkara yang membuat hati saya ikhlas mengatakan saya gembira tetapi dalam masa yang sama ada sesuatu yang telah mengoyak-ngoyak maruah saya. Ya, saya perempuan. Perempuan yang sedikit sebanyak akan berubah nalurinya. Allah hu Akbar! Selagi saya masih mengingati-Nya, selagi itulah saya tahu bahawa saya mampu menghadapi ujian-ujian-Nya. 

Sangat sensitif untuk diperkatakan. Biarlah saya yang memahaminya walaupun agak perit. 


Friday, October 4, 2013

Cerita NUF 2

Pagi Sabtu yang menyamankan. Tapi tak semua orang rasa nyaman, ada yang sakit, ada yang sihat. Yang sakit saya doakan cepat2 sembuh ok. =) 

Hari ini saya tetap ambil pesanan NUF SKIN LIFE seperti biasa. Feedback yang bercambah dalam wsapp tak akan saya padam sebaliknya, saya akan mengikuti perkembangan pengguna NUF sehinggalah saya sendiri mampu berpuas hati.

Apa tidaknya, baru-baru ni ada yang mengejutkan saya :

Customer NUF : Uitt.. x putih lagi nie.. hihi.. Mengelupas pun x. Sel mati habis dh nie. haha

Macam mana nak jawab nie? NUF tak menjanjikan kulit putih. NUF hanya boleh mencerahkan dan merawat masalah kulit. NUF juga mampu mengembalikan seri dan wajah natural anda. Kalau muka putih, badan gelap susah juga sebab rata-rata tak mahu muka putih badan gelap. Semua nak nampak natural. Memang pilihan mereka tepatlah! 

Customer NUF : Hehe.. ya ka? Baru pakai 3 ari tp jadi licin. Kulit ja x cerah lagi. Awal lg kot..

Fuh! Barulah rasa lega sikit. Memang NUF mampu membuatkan kulit selembut kulit bayi. Saya pun rasa 'sedap' memakai NUF nie. Memang berbaloilah dengan harga tu. Lagipun, konsep pemakaian NUF tidak sekuat produk lain. PAGI dan MALAM. Dua bulan pun boleh tahan.. 


Ok nanti kita cerita lagi pasal NUF.
Kalau berminat dengan NUF SKIN LIFE, produk kecantikan pertama dengan AIR ZAM-ZAM nie, boleh hubungi saya di fb - citra zura atau boleh wsapp saya di 019-4959885. 


Sunday, September 29, 2013

Feedback NUF

Isnin muncul lagi. Sekarang nie masa semakin cepat berlalu. Tau-tau umur dah 28 tahun. Fuh! Memang masih rasa 18 tahun.

Cerita pasal NUF, baru-baru nie kawan baik saya di Perlis datang sini. Ada urusan kerja. Memang hujung minggu padat dengan dorang je la. Tak kisah pun. Pagi-pagi pukul 530 macam tu dah pergi Duta, lepas tu pergi Pasar Karat. Nak cari 'barang panas' katanya. Memang masa tu saya malas nak pakai krim atau apa-apa sebab pagi-pagi elok kena cahaya matahari. =) 

Alhamdulillah semenjak pakai NUF nie memang rasa tak kisah pun walaupun tak ada krim. Muka segar je! Lepas tu, lepak punya lepak, yang sorang ni perasan muka dah lain. Dia pun tanyalah rahsianya. Aicewah!
Saya balas NUF je. 

"Ooo.. yang produk dengan air zam-zam tu ke?" dia tanya lagi.

Saya senyum. Ambil 2 botol NUF tunjuk kat dia. Terus nak hari tu. =) Stok dah habis la sayang. Kalau nak tunggu saya order Isnin tapi tunggu kat rumah je. Nanti sampai la produk tu. Saya bagi dia cuba NUF, seronok bukan main. Hehe. 

Ok.. Yang bagi feedback pun ada juga. Bekas demam campak pun dah berkurang. Campak besar pulak tu. Hehe.. Sel kulit mati semua tu. 

Baiklah.. saya ada kerja nak buat. Nanti sembang lagi.

Kalau berminat cari saya di FB atau 0194959885 (wsap)

Wednesday, September 25, 2013

Rezeki NUF

Assalamualaikum..

Curi peluang nie nak taip blog. Rindu lama tak 'melepaskan' cerita. Setiap hari sibuk dengan NUF SKIN LIFE. Ada saja orang bertanya dan membuat pesanan. Alhamdulillah, rezeki.Tambah-tambah musim orang dapat gaji. Bertalu-talu orang nak bank in duit. Nak cantik kan.. Hehe..

Tapi yang stressnya, hari ni gaji tak masuk lagi. Aduhhh!! Takpelah, tunggu 28hb tengok. Kalau tak masuk memang nangis tak berlagu la.. hukk3..Nak cover bayar itu ini.. Tuhan ada. Jangan risau ok!

Ok.. berbalik kpd cerita NUF, seronok sangat sebab banyak yg bagi feedback positif. Fuyooh! Saya sendiri pun nak bagi feedback. Memang halus kulit drp dulu. Pegang pipi macam pegang kulit baby =P

Tak caya? Cuba sendiri la..



Jomlah.. Nak buat kerja lain pulak. Papaiiiiiii...


Thursday, September 12, 2013

Tajuknya Jumaat

Assalamualaikum dan selamat pagi..

Hari ni hari Jumaat. Mood bersemangat nak habiskan minggu nie, tapi Dr cakap ada benda nak kena siapkan jadi hujung minggu nie kena siapkan jugalah. Tak apalah, sekarang nie bukan ada apa-apa program pun. Dudu pun hari nie cuti, esok-esok kerja lagi. Rezeki melimpah ruah.

Hari ni tentang NUF, saya rasa muka macam gebu-gebu sikit. Hehe.. Licin je. Yang paling best masa pakai serum, rasa tegang macam pakai telur putih tu. Wowwwwwww!! Awesome.

Ok, semalam ada satu insiden sikit la. Agak geli hati sikit pun ada. Tapi dah nama pun Malaysia, banyak bahasa. Ada la satu kumpulan budak Cina perempuan nie, kat kedai alat tulis. Saya tengah belek-belek buku (saya peminat buku tulis kosong... hehe), lepas tu dengar macam speaking English.

"I already use this. But, don't know la, guling-guling sikit.."

Saya ushar je, apa benda yang guling-guling?? Pelik. Yang best tu, bahasa ibunda dah hilang, guna bahasa Inggeris, campur bahasa Melayu. Perkataan guling-guling tak ada ke dalam bahasa Inggeris? =)

Tak adalah nak menyindir, tapi terfikir. Jika mudah untuk menyampaikan dalam sesuatu bahasa yang kita fasih, kenapa menyukarkan diri. Terutama sekali di tempat-tempat awam. Orang dengar tu. Hehe. Sekarang ni pun banyak hasil ilmiah dalam bahasa Inggeris, yang lemah bahasa Inggeris memang akan tunggu sehingga buku tersebut diterjemah atau mungkin merangkak-rangkak untuk faham. Padahal orang Melayu kita yang buat.

Bukan anti bahasa asing tau! Saya pun dari kecil memang minat bahasa Inggeris ni cuma tak adalah pandai sangat. Dengar boleh, nak cakap kena cari perkataan dulu. Tapi kalau marah tiba2 jadi terer!! hahaha... Mamai pun speaking English ok.. Tak caya, tanya Kak Ton!

Kita nak majukan bangsa kita dengan ilmu tersebut atau kita nak majukan bangsa lain? Biarlah mereka menterjemah. =) Alhamdulillah, penterjemah bahasa Melayu pun dah ramai. Bersyukurlah..



Mak Saya

Hari ni nak cerita pasal emak. Emak buat saya menangis! Dia tak marah pun. Tapi saya yang sensitif. 

Nak tahu kenapa? 

Semua orang ada emak ada ayah. Untunglah kalau berada dalam keluarga yang cukup lengkap. Bukan mengeluh, tapi sekadar mengingatkan. Saya duduk dengan mak dari umur 6 tahun sampai sekarang. Jumpa ayah tu jumpa tapi tak selalu. Sebagai anak perempuan tunggal, memang saya banyak menghabiskan masa dengan mak. Tak kiralah dalam apa jua keadaan, saya mesti dengan mak.

Dulu, masa zaman remaja, saya degil yang amat. Sepatah kata mak, sepuluh saya balas. Memang waktu tu tak tahu nak fikir kot! Malah saya rasa lebih daripada tu kot. Lebih sangat-sangat sampaikan saya rasa nak ulang balik masa budak-budak saya. Saya nak jadi anak yang baik. Sumpah, bila dah umur besar macam ni, mula rasa berdosa sangat-sangat. Mujurlah mak faham. Dia faham sangat anak dia yang ni. 

Mungkin saya terlebih manja kot! Entahlah, nak kata manja, semua orang manja. Tapi saya sangat rapat sebab saya akan tidur dengan mak. Tiap2 kali balik pun memang saya tak tidur sendiri. Bilik tu macam bilik tumpang mandi, tukar pakaian, simpan pakaian. Ada suatu hari, baru-baru ni la.. Saya penat kemas rumah sampai tertidur dalam bilik. Esoknya mak perli-perli, "semalam tak ada orang peluk mak pun!"... =)

Caption : Comel tak Kak Ton?

Tak tahu macam mana nak gambarkan, tapi mak tu ibarat nyawa dan semangat saya. Saya sedih, sakit, semuanya saya ada dia. Ketabahan dan kekuatan yang saya peroleh pun melalui dia. Tuhan berikan emak yang terbaik untuk saya.

Dulu tak nak sambung studi pun sebab mak. Sekarang jauh sebab ada adik ipar dan kak ipar yang boleh jaga mak. Belakangan ni, mak selalu sakit. Saya tak senang duduk. Nak balik selalu pun susah. Tapi hari-hari mesti telefon, kalau selang pun dua hari sekali. Tak boleh tak dengar suara mak! 

Caption : Mak yang malu2.. Hehe

Semalam, mak cakap dia nak pergi jumpa makcik. Nak suruh makcik jaga saya kalau dia tak ada! Masa taip ni pun air mata dah nak melimpah ruah. Masa mak cakap memang saya nangis kuat!! Saya cuba nak gelak tapi tak mampu. Saya gelak dan saya menangis. Saya tak kuat tambah2 fikirkan keadaan mak yang asyik sakit-sakit. 
Caption : Yeayyy!! Dah ready.... 

Hari-hari dia bercerita pasal saya. Hari-hari dia mengadu dia sakit. Fuh!! Air mata nie.. Kenapa? Adoiiii...
Itulah.. Saja nak cakap, hargailah ibu bapa anda. Doa mereka sentiasa bersama kita. Panjangkanlah umur mak saya, Ya Allah. Saya nak balas jasa-jasa dia selama nie. 


Amin.

Monday, September 9, 2013

NUF Skin Life (Sesi Pengenalan)

Assalamualaikum..

Pembaca blog yang sangat dihargai.. Hehe

Hari ni saya cerita dulu pasal produk NUF Skin Life yang semakin hari semakin mendapat tempat di hati kaum hawa. Bukan sebab promosi besar-besaran tetapi kesan NUF itu sendiri yang mampu merawat kulit muka yang bermasalah.

Orang lelaki pun boleh cuba! =) 

Saya jenis yang kuat tidur. Kulit muka nampak kusam, lesu, kering dan kadang2 berminyak tak tentu hala. Bila pakai cream macam tak sekata, sebab sangkut sana sini. Haha.. Lepas tu, saya cuba produk NUF nie, so far sepanjang penggunaan dah nampak perubahannya. Pegang pipi pun rasa lembut, licin dan kulit muka nampak lebih sihat je. Kesan jerawat yang kadang-kadang tumbuh tu pun cepat mengecut dan hilang!

Atas sebab itulah saya dengan penuh gila-gila dan bersemangatnya terlibat terus dengan NUF. Memang terbaik. Nak tahu tentang NUF? Nanti saya kongsikan di entri lain. Tapi hari nie, boleh tengok2 dulu.. Jamu mata bak kata orang.







Ok.. produk NUF nie diformulasikan dengan AIR ZAM-ZAM dan merupakan produk PERTAMA yang menggunakan air zam-zam. Suci kan? Hari-hari disucikan dengan air Zam-zam!! 

Kalau berminat boleh PM/INBOX di fb saya Citra Zura atau boleh juga hubungi saya di 019-4959885 (wsapp)


Terima kasih semuaaaaaaaaaaaaa.. =)

Just Upgrade

Upgrade la sangat! Haha...

Tukar template. Template lama loading lama sangat. Berat la kot, sampaikan nak buka pun susah. Nak cerita untuk hari ni? Tak ada. Penat sangat kodek benda alah nie.

Cerita apa eh?

Yang best pun hari nie pasal dudu je # ikan keli # hehe.. malas nak cerita panjang-panjang sebab dah masukkan dalam instagram dah.

Actually, banyak sangat cerita nak kongsi.

* Bukit Broga
* NUF Skin Life
* Macam2 la..


Letih sangat dah nie. Tapi larat lagi nie nak p downtoen Cheras. Hehe.. Temankan orang je. Duit gaji dah habis. Buwerkks! =P

Ok.. Assalamualaikum.. Daaaaaaaaaa..

Thursday, August 22, 2013

Cerita Raya

As Salam..

Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin.


Cerita pasal raya, semuanya dah selamat beraya dengan meriahnya. Tahun ni rumah dipenuhi saudara-mara. Memang tak keluar ke mana-mana. Lepas masak, masak lagi. Sampai tengah malam la ceritanya. Banyaklah yang datang ke rumah termasuklah kawan-kawan lama, famili dudu, memang ramailah!

Masa balik hari tu, sejarah baby VIVA tu menelan kos yang sangat rendah. Masa balik tu tak ada la jem pun tapi tayar botak sangat. Follow pulak kereta dudu, memang kena slow la. Haha.. Alhamdulillah.. Tak perlu tambah minyak pun.

Banyak sebenarnya cerita raya, tapi menulis blog ni pun sebab tunggu orang bersiap. Nak pergi Subang ada meeting. hehe..

Nie CZ nak berleter halus-halus, nak kata pelik tu ye jugak tapi manusia ni memang pelik-pelik. Bak kata pepatah, lain orang lain ragam, rambut sama hitam, hati lain-lain! =P

Heyyyy!! Alaaaaa.. member dah sampai. K Cekidout!!

Tuesday, July 23, 2013

Cerita Zaman Baru Nak Up

Minggu depan balik rayaaaaaaaa walaupun belum raya lagi.. Hihi...

Tahun ni mak cakap tak ada kuih. Eh, macamlah selalu dia yang buat kuih kan? Memang tak laaaaaa.. Dia kalau suruh tolong buat kuih pun, mula la nak jadi artis. Berlakon mengantuklah konon. Hehe.. Nasib baik dia kahwin muda, ada jugalah anak menantu nak tolong. Kalau dulu sebelum abang dan adik kahwin, memang seorang diri la berhempas pulas nak siapkan kuih-muih. Kiranya kuih WAJIB seperti Almond London, biskut makmur, semperit ke samperit? hihi.. dan sebagainya menjadi kuih yang dibuat berbalang-balang sampai ke seminggu dua raya pun boleh jamu lagi. 

Teringat zaman ROCKERS dulu. Kawan perempuan memang jarang didapati ye. Haha.. Maka yang tolong buat kuih dulu tu pun semuanya lelaki. Celup cokelat, susun itu ini. Manis sangat masa tu. Yela masa tu memang agak 'lelaki' sikit. Pukul 4-5 pagi penuh kawan-kawan kat rumah. Nak pelik pun macam tak pelik sebab abang-abang dan adik lelaki. Jadi, semua kawan abang dan adik merupakan kawan saya juga. 

Alhamdulillah, sekarang dah berubah cuma 'jiwa' tu kadang-kadang tak dapat lari jugalah. Kadang-kadang saja ok. Cerita zaman sekolah, biasalah budak-budak akan ada krisis identiti. Saya pun masa tu macam ye macam tak. Hahaha.. Pergi sekolah slumber badak letak bedak sejuk. Haha memang muka kering tak hadap la nak layan kritikan. Perfume Dashing Style!! Ingat lagi. Walaupun tak mampu tapi wangi tetap menjadi kewajipan. Kehkehkeh.. Memang kalau lalu tepi orang, semua tanya pakai apa? Balik rumah tidur sampai petang dengan baju sekolah, pergi rumah jiran, masih bau lagi.. Hihi.. Memang terbaek la.. Dulu langsung tak minat bau perempuan. Geliiiiii siuttttttt... 

Masa zaman form 6 tu, dekat2 nak exam, kawan-kawan ajak lepak asrama. Maka, bermulalah episod duduk di asrama seminggu dua. Masa tu, kurus la kan. Memang tak ada la macam sekarang. hihi.. 46-48kg la kot masa tu. Bila dah kurus, badan memang flat la. Suruh member gunting rambut, sekali dia ambil pisau cukur KETIAK tu, tapi yang BARU la.. hihi... tekan rapat ke kepala.. Belakang tinggal ekor sikit, tepi kiri kanan pun tinggal. Hihi masa tu rasa macam macho sangat sampaikan member2 pun tak nak mandi sekali. Adoiii.. sanggup mandi dalam jamban! 

Ushar dari atas katil pun masing-masing dah tutup kepala.. Adeh! Hahaha.. Sekarang jumpa semua dah jadi ibu orang. Comel sangat ingat zaman dulu-dulu. Ni kalau nak cerita lagi memang jauh la perginya.

Kalau nak tau tunggu la 'kemunculannya' nanti. Wish me luck.. 

Berbalik cerita kuih tadi, mak kata malas nak buat sebab KENCING MANIS. Hihi.. tapi betullah saya sendiri pun dah kurang teringin dah. Naik geli geleman pulak kalau benda manis macam kuih tu. Ok. Kita masak je apa yang ada ok. 

Jemputlah datang ke rumah di PERLIS INDERA KAYANGAN, dekat sangat dengan GUA KELAM dan PADANG BESAR. 

Ariosssssss...

P/s : Balik dgn dudu =)


Friday, July 19, 2013

11 Ramadhan - Baru ingat PASSWORD

Ting! Tong! .. Ting! Tong!....

Assalamualaikum..w.b.t.

Sekian lama tidak menjengah blog tercinta =) Sebenarnya asyik lupa PASSWORD!! Hihi.. Sana sini lain kata laluannya.

Hari ini hari Sabtu. Jam 4.06 am. 11 Ramadhan sudah

Apa projek sebelum ni? Hihi tak terlayan kalau nak cerita tapi semuanya happening la. Apa pun sekarang cuti sem, jadi banyak masa dihabiskan macam tu saja. Macamlah tak ada kerja nak buat. Dalam 2 minggu lagi nak balik kampung. Teringat ooo lama tak balik.
Nak pulak mak cerita si Daniel Ajril tu macam-macam fiil dia. Asyik nangis. Mandi nangis, itu nangis, ini nangis, sampaikan kentut pun nak nangis!! Uh.. itu bukan habit maciq ok. Sekarang ni dah ok la lepas mak ayah dia (adik saya la) buat kenduri sikit. Ada la tu niat tak lepas.

Tet~ 

Sebelum ni ada saja yang terkarang dalam kepala ni, tapi entah pagi-pagi buta ni jugak teringat nak usha blog. Hajat nak buat bengkel pengukuhan nampaknya tak menjadi lagi untuk tahun ni. Saya sibuk dengan hal saya, Pito pun sibuk juga. Tak sempat nak bincang tentang modul. Tengoklah depan-depan mungkin kita akan lebih bersedia.

Tet~

Perkara yang boleh saya katakan dalam bulan Ramadhan ialah semoga doa-doa saya dimakbulkan oleh Allah s.w.t. Apa-apa yang terkandung dalam doa saya biarlah rahsia. Apa-apa kebaikan yang berlaku di hari depan mungkin salah satu doa yang diperkenankan oleh-Nya.

Hidup ini ya sahabat, ada pelbagai pilihan. Kita kadangkala buta dan kabur. Hanya Allah swt yang mampu membantu kita, dan jika itu pula yang tertakdir dan tertulis dalam suratan Ilahi, kita harus terima. Waktu ini hati saya tidak ke mana-mana. Hati saya tetap ada menunggu seseorang yang ditulis untuk saya.

Bercakap soal-soal agama ini bukan kepakaran saya, tapi setiap kali terbabas, saya akan cari landasan-Nya. Baru-baru ni pun mak ada komen perubahan saya. Sungguh, dalam setiap doa saya, sentiasa saya selitkan supaya Tuhan melembutkan hati saya. Mak pun sama. Alhamdulillah, saya pun tak tahu kenapa saya boleh cool dalam banyak hal. Kadang-kadang macam tak percaya itu ialah saya! Syukurlah, sedikit sebanyak walaupun saya banyak berdosa dengan Dia, tapi dikabulkan juga doa-doa saya. Mungkin doa ibu saya.

Fuh.. Kalau menulis lagi, memang habis yang keluar ni. Haha.. Saya tidak menulis secara terang-terangan kerana kita manusia yang boleh berfikir. Maka banyak perkara dalam hidup ini perlu ada tapisannya, ada kiasannya. =)


Salam Ramadhan. Terima kasih kerana sudi membaca. Saya hargai kunjungan anda. 

p/s : rezeki dudu melimpah ruah sekarang.. good! vroooommm...

Sunday, April 21, 2013

Jadual Penuh

1.52 am

Tadi Ahad.. Hihi.. Macam biasa seharian dengan kelas tuisyen di Bangi. Bulan depan tambah kelas persendirian di Alam Sari, Kajang. Nak kena pergi cari tempat tu dulu. Adoii.. Eh, mengeluh pulak.. Rezeki Ahad yang sangat padat. Alhamdulillah..

Hari ni hari Isnin. Baru dapat info pasal abstrak yang perlu dihantar pada hari ini. Fuh! Memecut perah otak, perah ibu jari dan segala jari. Sekarang ni cuba ambil mood nak buat kerja. Ikutkan hati nak tidur saja tapi fikir kerja mula la rasa serabut. Apapun, memang kena siapkan hari ni juga.

Kemudian nak sediakan teks ucapan Dekan. Tengok emel, tapi kertas kerja tak terima lagi. Macam mana nak buat? Tak apalah, yang tu esok kita selesaikan.

Ada lagi! Tugasan Sosio yang MESTI siapkan dalam minggu ni sebab minggu ke-10 kena bentang. Fuh! Fuh!

Ada lagiiiii.. hihi minggu ke-12, bentang proposal tesis. Yeah! Sangat sibuk. Sesibuk pilihan raya nie. Gantung bendera sana sini sampai kacau pandangan orang.

Ok.. Apa lagi? Sebelum buat kerja senaraikan benda-benda penting dulu..

Oh.. 25hb hingga 3hb nie kena jaga budak-budak exam lagi kat kolej INTI.Memang Jumaat tu calowww awal la balik kampung. Aduh.. rindu nak balik kampung.

Aktiviti? Ok. Sekarang petang-petang macam biasa joging kat Tasik Tun Hussein. Ada pulak aktiviti main sepak raga bulat. Ada juga test timbang, tak lepas banyak. Setakat 3-4 bolehlah. Kaki perempuan keras. Gian nak sepak bola boleh juga lepaskan kat situ. Hihi.. Ada orang ajak pergi main kat Ampang Sports Planet, tapi tak berapa nak kenal sangat jadi slow2 la cari geng kan.


3hb balik kampunggggggggggggggggggggggggggggg!! hihihi entah berapa bulan dah tak jumpa rumah ni..


Ok. Enough is enough. Kerja lain pulak nak buat. Cayokkk Zura.. Papaiiii =)

p/s : tak sempat nak pergi DBP :'(



Tuesday, April 16, 2013

Lepat Pisang vs Dodoiiii

Hari ni setelah teringin sangat nak makan lepat pisang, dapat juga merasa di Cheras. Bolehlah tahan tapi mak buat lagi sedap kot. Tak tahu la sejak bila suka makan cucur macam tu tapi lepas mak buat pengat pisang sebelum masuk sini (UPM) memang seharian asyik angkut je. Lepas tu, mak dah perasan anak dia suka makan pengat pisang ok. Hihi.. Pengat pisang, ikan keli, ayam.. benda wajib kalau balik kampung. Yang memang mak akan beli tiap-tiap kali saya balik.

Kalau ada yang datang rumah, mesti dia cerita. Macamlah orang nak tau sangat pasal anak dia ni kan. Haha.. biasalah mak saya. Nama pun Kak Ton, mestilah comel. =) Saya tau mak saya rindu sangat-sangat dah tu. Saya pun! Tak pernah pisah lama-lama oooo..

Ok.. Lepas tu sekarang minat makan dodoiiiiii.. hihi. Dudu pergi Melaka bawa balik dodoii.. sedap! Selalunya rasa tak sedap tapi kali ni dodoiiii tu rasa macam orang kampung yang buat. Secukup rasa. Melekit pun rasa sedap. =)

Perkembangan terbaru memasak? Hihi.. Sup tulang! Saya tak boleh makan sangat nanti sakit kepala, tapi buat untuk orang makan la kan. Berkali-kali rasa takut ada yang kurang. Sampai pening! Makan ubat dan tidur. Nasib baik air sup tak kering. Fuh.. memang seronoklah. Fokus seterusnya kuih dangai. Tunggulah.. nak belajar sampai boleh jugak! Ada cikgu.. hihi..


Tarikh mengundi jatuh pada 5.5.2013. Anak buah pun akan keluar bulan 5 juga. Tunggu ok. Maciq balik nanti.. Tak sabar nak tengok! Tak tahu la anak buah yang ni nak panggil apa kan? Kalau ikut kena panggil mak long sebab saya anak sulung ayah dan mak. Tapi nanti hairan pulak anak buah yang si kakak dan adik. Apapun, maciq takkan bezakan anak-anak buah maciq. Maciq sayang semuanya ok.. Muahhh.. Rindu kat budak dua orang tu. Maciq garang pun tetap jugak sayang.

Ok. Sebenarnya curi masa ni, dah siapkan soalan SPM pusat tuisyen. Yang lain-lain dah hantar, yang ni saja kena bahagikan sikit sebab masa tak cukup. Haa.. Nak dengar cerita? Budak-budak UPSR baru-baru ni ada menyanyi dalam kelas, dengar punya dengar, tau lagu apa?

"Jom kita mengundi, jom kita mengundi.. "

Adoii.. Macam-macam. Lalat terbang pun bising satu kelas. Nakal sangat. Habis kelas, masuk seorang budak, "Nah, cikgu. Air."

=) Teringat dekat anak murid kat  Perlis dulu. Sayu hati tau! Sweet-sweet sangat.. Kalaulah ada anak kan? Best!!

"Cikgu mengundi apa?"
Saya jawab, "Undi itu rahsia."
"Eleh, saya tau. Muka cikgu pun dah macam orang UMNO!"

Hahahhahaa.. pening...pening..



Wednesday, April 10, 2013

Jam 5.08 petang

Masih banyak masa lapang sebelum pergi joging. Ah, stres !! Hihi... dah banyak orang tegur badan yang 'makin sihat' ni.. =) Kan dah cakap nafsu makan meningkat tiba-tiba. Makan itu nak ini, makan ini nak itu. Fuh.. Pelik benar. Nasi pun kalau letak separuh memang habis, walaupun dulu separuh pun ada lagi separuh yang tinggal. Nampak kedai makan nak singgah. Nak rasa kononnya.

Banyak dah tegur. Dudu pun tegur perut dah buncit. Ayoooo!! Memanglah buncit kalau malam-malam keluar makan. Buat-buat tanya pulak kan. Apapun, kalau nak mula dengan rutin makan yang dulu agak susah sikit. Hihi.. Asyik lapar. Tak susah. Puasa saja gantikan apa yang patut diganti.

"Cayokkk Zura!!" kataku kepada diriku. Hihi

Cabaran :

Kekangan masa dan hilang arah tujuan. Fuh.. Apa yang saya buat pun tak tahu la sampaikan banyak masa terbuang begitu saja. Sekarang ni mula nak cari hala. Damn.. Tesis.. Assignment.. Kerja.. Yuran.. Roadtax.. Timing Belt la itu ini itu ini bla bla bla..


"Letih la maciq!!" kataku lagi kepada diriku sendiri.. =)

Kadang-kadang keluar jog tu bukan semata-mata nak jaga stamina atau jaga badan tapi untuk cerdaskan otak sekali. Lemau cik oiiii.. Hah?? Sekali tengok luar macam ada tanda-tanda nak hujan. Oh, sangat jeles kepada diriku hujan ini. Kataku lagi.. (perlu ke?) toink3#

Apapun kena planning hidup dengan teratur dan pastikan semuanya berjalan lancar. Isnin depan angan-angan nak ke DBP. Hihi.. Ada kerja sikit. Kita tengok menjadi ke tidak. Itu pun satu cabaran jugak.



Sunday, April 7, 2013

Sudah Cuti Semester

Eh dah masuk hari Isnin. Minggu ni cuti semester. Hujung minggu dengar cerita ada research di Sekinchan.  Kira-kira balik hari Ahad merupakan hari mengajar. Erm.. macam mana tu?

Sekarang ni nafsu makan makin menjadi-jadi. Lepas makan rasa nak makan lagi! Hihi.. Elok-elok diet dah jadi macam tu. Apapun tak ada nak risau sangat sebab asyik joging. Kalau bukan di Putrajaya, selalunya di Tasik Tun Hussein Onn. Janji keluarkan peluh. Agaknya sebab ni kot yang selera makan makin bertambah.

Sudah minggu ke-7 untuk semester ni. Mulalah rasa sedikit kelam-kabut fikirkan tesis. Sekarang harus lebihkan masa untuk pelajaran. Entahlah, kenapa selalu sangat lalai berlibur. Otak pun jadi menyampah nak layan.

Apapun kuatkan semangat. Hanya diri kita mampu mengubah diri kita. Allah s.w.t ada untuk kita. =)

Monday, March 25, 2013

F1 dan Jogging

Fuh.. Sekian lama tidak ada internet. =)

Laptop rosak. Aduh! Dugaan lagi.. Memang mengharapkan rezeki turun dari langit sebab duit yang ada memang tak cukup la. Bersabar saja la yang mampu.

Tesis memang tak mampu nak gerak lagi kalau macam ni. Lambatlah gayanya nak habis belajar.

"Kemoonnn Zura!! Awak ada target," kataku kepada diriku sendiri =)

Ok. Ahad lepas 24 Mac 2013, sepatutnya mengajar tuisyen. Tapi member Wsapp ajak pergi tengok F1. Hehe.. Pucuk dicita ulam mendatang. Masa tu pukul 1 lebih dah. Berbaju kurung kot! Dari Bangi terus pecut laju balik tukar baju. Hihi.. Gerak dari Bangi ke Sepang dah dekat pukul 3 petang dah. Lantaklah..

Nak tengok tiket? Hihi.. Tiket free je. Tapi mahal jugakla. Parking pun harga RM200. Tiket tu kalau tak silap RM533. Kalau keluar duit sendiri memang takkkk la!! Baik simpan beli laptop.  Rezeki jangan ditolak.

Sampai saja situ, agak panas jugaklah. Bingit telinga. Tak bawa apapun nak sumbat telinga. Fuh, macam nak pecah telinga. Member pun terlupa bawak. Tak dapat la nak layan lama-lama kan? Beli ice-cream pun harga RM5. Tak ada beli apapun. Bawa diri balik pun diri juga.

Hari ni kena jogging seorang diri. Kalau nak tunggu orang lain memang tak dapat nak jogging selalu. Masing-masing ada kerja dan komitmen lain. Jadi daripada membiarkan badan lemau, lebih baik pergi juga beranikan diri.

Hari ni dapat jogging satu bukit sahaja. Adoii! Bukan tak larat. Masalahnya ada mat bangla yang kerja bahagian belakang bukit tu berkumpul tiga orang. Hah!! Nampak saja diorang terus saya u-turn! Hihi.. Giler kau.. Tak pasal-pasal nanti.

Saya nak keluarkan peluh cepat dengan satu bukit dengan jogging? Tak boleh la. Kena LARI. Lari dalam jogging la, maksudnya beri tekanan sikit pada kaki. Lajukan sikit langkah. Ha, memang berpeluh la. Best!

Ok.

Wednesday, March 13, 2013

Projek Khamis

Hari Khamis yang agak letih. Mungkin letih. Hihi.. Belum letih dah cakap letih sebab hari ni kena pastikan segala-gala yang berkaitan dengan bengkel disiapkan kerana esok bermula sudah bengkel tersebut.

Dalam kesibukan bekerja, sempat juga siapkan makanan hasil permintaan dudu. Penuh tekun dan sabar. Hihi sebab sebelum ni tak minat pun buat cucur-cucur ni.

Setakat makanan lain, selain cucur bolehlah cara-cara orang baru belajar kan.. Apapun kredit untuk Mak Lang saya dan Google Search. Juga untuk empunya gambar cucur udang yang lebih kurang sama dengan saya ni. =)

Petang ni insyaAllah, masak lagi. Tapi hari Khamis kena masak banyak. Ada tempahan. Cik Nad yang memasarkan produk. Saya masak je! Haha.. Janganlah tinggal saya masak sorang2 lagi. Letih kot..

Ok. Ini Fried Mushrooms. Gambar daripada GS (Google Search) juga. Yang nak diceritakan kat sini bukan pasal Mushrooms tapi cuba lihat gambar tu. Nampak rangup kan. Saya dapat resepi ni daripada seorang abang yang berniaga kat area Serdang ni.

Dia pakai breadcrumbs. Masa tu saya order udang goreng tepung. Memang beginilah rupa udang tersebut apabila campur dengan breadcrumbs. Boleh cari dekat kedai jual barang burger atau mungkin kedai jual western food tu.

Nak resepi penuh? =) Eleh, ingat orang nak bagi senang-senang ke? Hihi.. Tak susah.

Campur breadcrumbs tu dengan tepung gandum dan telur. Sedikit perasa (garam, gula). Goreng je la..
Ok. Masa untuk bekerja.



p/s : Masaklah dengan ikhlas dan penuh kasih sayang. InsyaAllah.. 

Tuesday, March 12, 2013

Jemput Tengok

Semangat nak tukar tarikh bagi normal, alih-alih tertukar template design sekali. Chat Box dan semua benda alah tu hilang! Malas nak cari lagi. Kurang berselera nak layan hari ni. Hihi.. Lain kali la..

Buku yang dibeli dengan duit Br1M = baucar buku la. Memang kena beli buku pun kan.. Cari Kamus Dewan Edisi Keempat tapi kedai tu tak ambil stok, jadi beli buku lain sebab malas nak simpan-simpan baucar dah.

Belum ada yang habis dibaca. Tak sempat cik abang cik kak oiii... Kalau sempat pun tidur je =P

Malam ni berjaga sebab tadi lepas Maghrib terus tidur. Itu pun bertahan kalau tak memang dari awal petang dah tidur. Sanggup duduk bawah, kemas rumah tak nak tidur. Masak itu ini.. Tapi tak tahan jugak!


Nampak tak lauk banyak? Hihi.. Saya punya stail makan tak da lauk memang tak selera! Tadi kat kafe fakulti pun rasa lemah nak makan sebab ayam 2-3 hiris saja. Adoi.. RM3.50 kot.. Esok masak bawa bekal. Lagi meletup!

Boleh letak telur dengan sewenang-wenangnya.

Oklah.. Nak kemas bilik pulak. Nak baca buku macam kurang berselera jugak! Hihi.. Selamat tidur semua. 


Entri Salah Tarikh






Entri kat bawah tu saya post hari ni iaitu Selasa. Bukan Isnin! Kenapa semua entri saya naik pada hari sebelumnya? Kejap, nk kodek-kodek setting.

Monday, March 11, 2013

Rindu Mak

Ya Allah, rindunya kat mak. Cepatlah oh PRU... Nak balik kampung ni. Tak pernah jauh-jauh dengan mak lama-lama. Rindu ketiak makkkkkkkkkk!! Rindu nak pegang2 mak.. Rindu nak bagi mak latah2.. Rindu nak p jalan2 dengan mak. Rindu mak masak. Rindu semua semua semua semua semua...

***

Semalam ada la sikit cerita kelakar. Pergi minum-minum dengan dudu kat Baby Tomyam. Biasalah kan kalau lidah dekat dengan negara jiran memang stok2 kedai pun ke arah tu. Si lelaki yang nak ambil pesanan ni tanya la seperti berikut. Letak nama Boboi la sebab tak tahu nama. 

Boboi : Minum apa kak?
CZ : Limau suam.
Boboi : Panas ke ais?
CZ : Limau suam la.
Boboi : Tak. Maksud saya limau suam panas ke ais?

Saya dah hilang akal. Saya usha je muka mamat tu. Usha pun tak da la ganas sebab macam kesian. Memang nampak dia tengah blur dan tak bersalah langsung. Terus dudu kata "Panas!"

Hahahaha.. "Eh, limau suam tau. Tak mau panas."

Dia macam sedar dia salah tanya. Aik.. Macam tu pun ada! Dia punya la malu sampai nak ambil pesanan pun macam nak langkah seribu ja. Makan pun dah tak nak tanya. Usha jauh lepas tu gelak-gelak. Adoii.. Pening la doneaaaa... (dunia)

***

Sekarang ni tesis belum gerak. Sibuk dengan projek Dr sebab Jumaat dan Sabtu ada bengkel Game. Pada masa yang sama tengah fikir status DROP yang dikeluarkan universiti sebab tak bayar yuran. Tunggu MyBrain la.. Hihi.. Letih la keluar duit sendiri.

***


Saturday, March 9, 2013

Hari Wanita

Sebetulnya saya bukan jenis yang peka pada hari-hari sebegini kerana yang paling penting ialah hari lahir dan hari .... wink2..

Dengar Suria fm terus tahu bahawa semalam ialah Hari Wanita. hihi.. Alhamdulillah, memang berbaloi. Walaupun dudu sibuk tetapi dia tetap luangkan masa. We are rock! Tapi ada sesuatu yang istimewa. =)

Ahad ni angan nak ke Kg Gajah tengok race tapi apakan daya, rezeki mengajar jatuh pada hari Ahad. Memang kena mengajar la. Apapun saya doakan minat dia. Usaha tangga kejayaan!

Apapun, bagi wanita-wanita di muka bumi, yang tulen je k..


 SELAMAT HARI WANITA. 


Thursday, March 7, 2013

Stressnya

Agak stress dengan tesis. Normal laaaaa... Tapi stress jugak!!


Stress kena ekspresikan macammana ye?


STRESS
STRESS
STRESS


Orang lain yang baca perkataan stress pun jadi stress.. Yes the word i bold here is STRESS!!

Sempat juga berbincang pasal tesis tadi, tukar objektif dan sedang cuba untuk menyelami SISTEM yang dimaksudkan. Harap tesis Nad dan Una boleh bagi gambaran. Fuh..Fuh.. Fuh..

Tak sempat nak rindu sesiapa kalau keadaan tengah serabut walaupun memang rasa juga kerinduan itu hihi..
Kejap lagi pergi ambil kasut dudu lepas tu balik hilangkan stress. Lepas tu..lepas tu.. ada la.. hihi..

Boleh mula dah menyelami LITERATURE REVIEW. New one is about motivation training. Kat mana nak cari benda alah tu? Usaha tangga kejayaan. Saya yakin!! Dengan niat ikhlas dan suci.. InsyaAllah.


Menulis ialah terapi. =)

Thursday, February 28, 2013

Buta Jalan

Kisah si buta jalan bukan sebab dia buta mata tak nampak tapi memang dia tak kenal sangat walaupun 4-5 kali pergi melainkan memang dia selalu sangat lalu kat situ. Itu la kisah budak ini - nama dia Zura @ Normaizura Md Zain @ Citra Zura @ Mai @ K.Z @ K. Raa @ Raa @ maciq @ maklong@ kak.. hihi ada lagi ke alias.. Nama panggilan mcm2 sampai kena cam semua.

Ada orang yang tak faham kisah orang buta jalan ni, dia ingat kita sama dengan dia. Paksa2 suruh faham jalan. Hey, ini Zura la. Paksa2 p jauh2.. =) Sy kena belajar dengan kelembutan, kesopanan dan kesusilaan.

Semenjak panjang kaki nie, merata-rata keluar. Kalau drive sendiri memang boleh la repair bab buta jalan tu, kalau orang drive memang takkkkkkkkk la.. hihi..

Ok, pencapaian baru masa pergi ambil dudu kat Hentian Duta. Wow.. direction dia bg Alhamdulillah walaupun tersalah masuk Kompleks Belia dan Sukan tapi sampai juga sebab keluar sikit, depan tu je. Itu pun sebab pergi Mid Valley dengan si Sera hari tu!! Boleh jugak la ingat-ingat jalan. Balik kampung tau la hihi..

Damn.. kalau orang lain tahu memang kena gelak tapi memang camtu la citernyer.. hihi.. Dok kampung pun boleh blur sebab tak ingat jalan. Pergi UPM pun sebab hari2 lalu jalan yang sama.

Teruk kan? Tak apa, setiap orang ada kekurangan dan kelebihan.

Tengok barang mak kirim, sampai boleh cakap camni, "Mak Aiiiii!!! Banyaknyaaaaaaa..."

Hihi.. milo, gula, beras siam, ikan kering, sabun basuh baju, sabun basuh pinggan, kopi apa bla bla bla semua ada. Pastu mak dudu bagi belimbing dan mempelam.. Rajinnya saya masak. =) hihi..

Semalam punya cerita agak penat, sebab bisnes kecil-kecilan dah mula. Giler kau masak bihun 9 bungkus sorang2!! Nak buat macam mana partner ada hal urgent jadi terpaksa la kan. Lagipun balik dia pun macam rushing  juga siapkan buah la apa la kan. Apapun semoga semua usaha berjalan lancar.

Tak sia-sia mak ajar masak. Love u mom!! =)



p/s : dutdut plak hantar lagu Geisha - Cinta dan Benci.. perli letteww... 

Tuesday, February 26, 2013

D.u.2

HARI

G
E
M
B
I
R
A


KAU 

A
D
A
?
?


P/S : Rindu kampung halaman FLS =)

Kelas sem baru hari Jumaat sahaja. Hari lain fokus kerja dan tesis. Sekejap lagi curi masa cari kerja. Lepas tu belek2 buku yang beli tadi. Nak masuk gambar susah sebab laptop tua dan tak boleh transfer. Ah, bosan kan?

Tadi banyak beli buku Ramlee Awang Murshid. Nak jadi peminat tegar boleh tak? Hihi.. Thriller novel..
Lain-lain belajar sikit2.. Tak tahu nak post apa sebab rasa GEMBIRA. Thanks to my dudu.

Wednesday, February 20, 2013

Dr Gigi

Ting tong! Hihi.. Assalamualaikum geng..

Sekarang ni stok perangai baru. Tidur lepas Isyak dan bangun pukul 11 lebih-lebih macam tu untuk buat kerja. Kalau berterusan macam ni alamatnya nanti pukul 9 je dah hanyut. Nak datang rumah boleh tapi sebelum pukul 9 malam atau selepas 12 malam.. Hahaha.. Trend kan?

20/2/2013 - Pergi jumpa dr gigi lagi. Nama dr tu Dr. Kamarul. Baik sangat. Biasalah orang yang fobia dengan hal-hal gigi dan bersembunyi hampir ENAM tahun ni, dah berani pun! Dulu kalau nurse bawa kad pergi panggil budak-budak, saya ambil kad tu masuk dalam baju kurung sekolah, selit kat kain bahagian perut..Cakap dengan nurse, pergi toilet kejap. Ha, kad hijau tu akhirnya jadi koleksi kat rumah. Memang ada la kad baru tapi sama jugak la nasib kad tu. Tengok kawan-kawan kena, dalam hati ni ya Tuhan, memang lega habis sambil cakap, "haha..padan muka. nasib la.."

Kesannya sekarang. Fobia tahap tak nak kenal pun doktor gigi. Sekarang nie asyik ulang-alik pulak kan..
Itu pun sebab si Sera tu asyik2 ajak pergi PK (pusat kesihatan). Mula-mula pergi tampal dua lubang kecil, tak rasa sangat ngilunya, sekali yang dua lagi tu dalam hati ni mak aiii.. Macam dah serik! Nasib baik tu yang last punya.

Tarikh ni pulak pergi cuci gigi. Orang kata tak sakit sangat, biasa-biasa je. Ngilu sikit. Sekali kena hamekkk kau!! Memang semua benda aku pegang, sebab tak tahan. Jerit kot.. Lagu Apo Kono Eh Jang pun tak tersempat nak layan masa tu! Ishhh berdarah-darah gusi ni.. Fuh! Nasib baik 6 bulan sekali.. Asst. tu mengadu kat dr sebab saya pegang haper tah... Mana saya tau! Saya pejam mata lepas tu sakit kan. Cari la apa-apa je buat pemegang. Dia ngadu tapi dr buat bodoh! Dr gelak-gelak je. Baik kan dr tersebut.. ngeeeeeeeee...

Sekali buka mata, bukan pegang handle, tapi pegang alat-alat dr untuk tampal dan sebagainya tu. Boleh jatuh kalau aku bagi tekanan masa pegang tu. Haha.. patutlah asst tu macam cuak je. Hihi.. Dr gelak lagi.. Vote la kat Dr Kamarul.

Smileeeeeeee... =)

Hah, comey pun!


p/s : BR1M 2.0 nie entah dapat entah tidak. Banyak yang dah dapat. Dudu pun dapat dah. Mak pun dapat. Kawan-kawan lain dah post dalam fb. huhu.. Tak kisahlah, kalau dapat rezeki Allah swt. Tak dapat bukan rezeki kita.


Monday, February 18, 2013

Blog Usang

Hujan lebat sini. Kilat dan guruh tu yang takut.. Fiyuu tapi boleh plak online kan? =) Kalau tak online memang bosan la hidup ni. Nama pun zaman teknologi maklumat.

Sekian lama berhempas pulas menyiapkan proposal ala-ala draf kasar, akhirnya siap walaupun ada sedikit lagi yang perlu dibaiki. Lagi pun lepas ni mesti banyak pembetulan yang perlu dibuat. Hidup dan kesilapan ini adalah dua perkara yang berkaitan. Tidak ada kesilapan bermakna tidak ada pengajaran. Jika kesilapan itu dibiarkan menjadi kesilapan maka hidup tidak akan berjaya. Jika kesilapan itu dibaiki insyaAllah kita akan temui apa yang kita cari.

Semenjak mengadap buku dan kerja2 awal tesis saya mula aktif melahirkan buah fikiran. Sudah hampir macam dulu. Semoga dengan perubahan ini akan menerbitkan semula diri saya yang telah 'hilang'. Bergaul dengan buku memberikan semangat yang luar biasa, bukan?

Melawat blog Cik Nad, Hilmi, Dr. Kay, Cik Alia dan sbgnya membuatkan diri terasa kerdil dengan keadaan blog yang agak kusut masai. Tak berseri. Nak buat bagi cantik pun laptop tua sangat. Hilang mood rasa. Setakat menyiapkan kerja-kerja fakulti dan tesis dah memadai.

Slow-slow la kan? =) Allah swt beri ujian sebelum memberi nikmat. Nikmat yang sedia ada pun bersyukur seadanya dah. Kalau tidak diberi nafas, apapun tak boleh. Alhamdulillah..


Friday, February 15, 2013

18hb sem baharu 2013-2014

Assalamualaikum geng!

18 hb merupakan hari pertama untuk semester baharu. Bukan baru ye.

Baharu - New
Baru - Just

Contoh ayat :
1. Baju baharu saya sudah rosak kerana terkena dakwat pen.
2. Dia baru saja bertolak ke Kuala Lumpur.

______________________________________________________________

Tahun 2013 ni tak tahu la di mana kedunguan terselit sampaikan banyak job part time ditolak mentah-mentah. Tahun ni saya tak mengajar lagi sebab dah mula demand. Jalan sesak, meeting kerap, jauh, parking susah, dsb sekadar alasan yang dicari padahal jika buat juga kemungkinan besar pulangannya agak berbaloi.

Itulah, kalau dah mula rasa diri tu hebat. Sekarang nie mula gelabah nak tukar itu ini kena bajet2. Alahai manusia. Bagus juga kalau tersedar sendiri kan. =) Depan2 nanti tak adalah buat lagi.

______________________________________________________________

Saya sudah menjadi orang yang dulu iaitu sedang fokus dan kurangkan masa liburan. Saya betul2 memberi masa untuk diri sendiri saya sekarang. Serius dah mula selesa dengan hidup berbuku-buku ini. Hahaa.. Nak grad awal. Master je pun.. GIleR kau.. Master pun semput gak wei!!

Zaman dulu, maksudnya zaman pensyarah saya, orang yg ada master itu hebat. Serius pun! Masing-masing dah master bidang. Muka memang nampak ilmiah.

Zaman sekarang, ada master pun macam KOSONG. Sekadar penuhi keperluan universiti semata-mata. Bila tanya pasti ada yang terlopong. Tak caya? Tangkap budak master dan cuba sembang ala bidang sikit. Tergaru-garu dan memang rasa nak blah awal. Lepas tu tersengih-sengih. Sama la yang menulis nie pun.

Ok. Nak taip benda lain pulak.. Wassalam

Monday, February 11, 2013

12 Feb 2013 -Jogging

Assalamualaikum geng! 

Penat! Penat! Terpadam entri kot. Adoiiiii...................

Yang awal tadi nampak la ilmiah sikit kan. Apa tidaknya, ada satu pesanan yang agak memberi kesan kepada diri sendiri. Malas nak cerita dari mana ia bermula, saya terus saja taip pesanan itu yang sememangnya untuk diri sendiri dan perkongsian bersama.

" Selama kita tinggal dalam kegelapan, kita tidak pernah sedar bahawa selama ini kita mampu bernyawa dalam kepekatan debu-debu dosa sehinggalah suatu masa sedikit Nur memperlihat kita segala-galanya sampaikan terbayang pada pandangan mata kita telah terlontar jauh ke laut neraka!"

________________________________________________________

Ok, sambung cerita bab lain. Dua tiga hari lepas pergi jogging di Tasik Tun Hussein Onn dengan dudu. Mula-mula bajet 1 round, alih2 dudu kata 2 round. Perghhh!! Memang perit la sebab dah hampir setahun tak bersukan. Masa mula2 sampai ke UPM selepas sekian lama meninggalkan dunia UPM ni, terjumpalah geng futsal UPM, sempat join sekejap sebab masa tu sibuk dengan part time. Lepas tu dah stop sebab diorang pun bukan selalu sangat training situ. Asal ada game baru training, normal la kan.

Dulu kalau duduk kampung, seminggu 2-3 kali main. Memang stamina tu ada la even tak pergi jog kan. Lagipun saya malas nak jog. Tapi demi stamina yang makin hari makin teruk, rasa tak selesa badan sangat sebab asyik terperap dalam bilik, pergi karok, pergi tengok wayang, lepak maulana, makan, minum, tidur, library, bilik kaca, lepak dengan dudu. Haaaaa... mahu tak letih badan.

Lepas jog tu badan rasa free sikit. Sakit urat tu biasalah sampaikan saya post di FB "sakit urat keting".
Member komen, dia gelak-gelak, dia kata lain maksudnya urat keting dalam bahasa Sarawak. Eh, mana la saya tahu kan? Tapi dia gelak macam ada sesuatu ja. Saya suruh PM (private message) maksudnya.

Kalau dalam Kamus Dewan, "urat keting" - urat yang ada di bahagian kaki di belakang buku lali.
Fahaman saya, betis.
Bahasa Sarawak, "urat keting" - kemaluan wanita!!

Oh damn! Mana la saya tau. Patut dia gelak semacam. Hahaha.. awas jangan guna lagi.

________________________________________________________

Ok, mood studi. 

Walaupun agak ralat terpaksa taip banyak kali untuk cerita yang sama tak apalah. Janji ada post kan..

Saya sedang usaha gigih nak translate BI ke BM sebab semua buku rujukan dalam BI. Fuyohhhh! Perit jugalah sebab otak macam dah merajuk tak nak studi.

Ok.. Wa cau dulu.. Malas nak taip panjang2 dah.

Wassalam...... Muahhhhhhhhhhhhhh :*

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...