Friday, January 31, 2014

Hati

Baru-baru nie ada satu mimpi. Tak ingat dah mimpi apa, tapi lepas bangun, cari dalam internet maksud mimpi tu. Tafsirannya, akan ada orang tikam belakang! Oh.. Masa tu terfikir, ada ke?

Berprasangka baik kan lebih bagus. Jadi sampai ke hari ni tetap berprasangka baik lagilah. Memang ada dua perkara yang mengacau minda tetapi sengaja dibiarkan bagai angin lalu. Hampir nak meletup ada la jugak. Tapi saya takkan serang benda yang buktinya masih belum kuat. Saya simpan dalam kocek peribadi sehinggalah suatu masa nanti. Ya, mungkin ada. Mungkin tiada. Saya cuma yakin Allah swt tu Maha Adil dan setiap perkara yang dilakukan itu pasti akan ada balasannya. Mungkin ini balasan untuk saya.

Hal inilah yang mempelbagaikan ragam manusia dalam kamus hidup saya. Orang lain entah lagi teruk agaknya. Berfikiran positif itu lebih baik.

Orang tak akan peduli kalau kita tiada beras untuk dimakan, 
tapi orang akan peduli kalau kehidupan kita semakin hari semakin senang.

Itu lumrah semenjak dari dulu lagi. Bertitik tolak daripada pengalaman dan pengajaran pada masa sekarang, sekurang-kurangnya kita akan lebih berhati-hati dan memberikan yang terbaik dalam kehidupan pada masa akan datang.

Masalahnya, saya selalu yakin dengan hati. Malang sekali, orang lain tidak akan nampak hati di dalam tetapi akan nampak luaran kita. Susahlah. Sebab saya bukan orang yang reti menunjukkan wajah-wajah plastik. Hahaha.. Mungkin juga sebab muka nie seolah-olah nampak macam 'kerek' sikit. Tapi itulah saya. Saya tidak berselindung di sebalik keperibadian orang lain. 

Cuma tekad saya tahun nie, ada tersemat dalam hati. Langkah demi langkah harus dilakukan. Hal orang lain dengan hati mereka, saya cuma boleh doakan semoga mendapat petunjuk dan hidayah serta dibersihkan hati. Malah saya sendiri memohon agar hati saya dibersihkan juga. Sebelum menuding jari ke arah orang lain, saya pasti menilik salah sendiri dan saya menjumpainya cuma hati saya itu masih terpelihara.

Janganlah kita menghukum seseorang itu kerana merasakan diri kita terlalu sempurna. Untuk hari esok, kita belum pasti apakah dugaan yang bakal muncul dalam hidup kita. Apakah masa itu kita kuat untuk mendepaninya atau tidak. 

Alhamdulillah.. Sedikit tenang untuk masa sekarang kerana saya tahu Allah swt sebaik-baik tempat untuk kita mengadu dan akan sentiasa bersama dengan kita walau dalam keadaan yang bagaimana sekalipun.

HATI!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...