Saturday, February 22, 2014

Main Bomoh?

Haaa.. Kenapa orang sekarang berfikiran kolot? Dah diberi agama Islam sbg landasan tetap percayakan bomoh. Bukan aku kata bomoh tu x bagus tapi kalau sampai terlalu taksub dengan ramalan bomoh, memang itu perbuatan menyekutukan Allah swt.

Sembahyang dah elok! Hati tak terpelihara. Kusyuk ke tidak?

Kesian dekat sorang kawan aku ni. Ye, kawan baik atau aku lebih suka anggap dia adik aku la. Difitnah orang sampaikan fitnah itu terlalu mengaibkan padahal kedua-duanya berkawan rapat dulu. Hanya kerana seorang lelaki, tuduh itu ini. Padahal aku sendiri tahu, yang sorang nie asyik mengadu dengan aku sebab rasa x selesa diganggu oleh suami kawan dia.

Dua-dua aku kenal! Aku kenal hati budi. Tak kisahlah orang nak aku percayakan bahawa si budak A nie main bomoh ke apa ke, tapi setahu aku si budak B yang selalu jumpa bomoh. Si A nie dulu pernah ikut mak aku pergi jumpa bomoh, bukan dia percaya pun! Balik-balik je dia dengan aku gelak-gelak tiru gaya bomoh. Ikut pergi urut je lah!

Bomoh tu akan cakap macam2 tekaan dan ramalan, sampaikan kita rasa "oh betul tu!", "hah, dia la tu"

Apa tu? Awak x ada agama ke? Awak x ada tempat mengadu yg lebih baik? Awak x ada tempat yg awak boleh mintak petunjuk ke?

Si budak A dan B - berkongsi pengalaman, cerita pahit manis bersama-sama. Yelah bila dah terlalu rapat, segala perbuatan akan jadi baik bila bersama, tapi bila dah tak baik, dicarinya benda-benda yang meragukan untuk dijadikan bahan cerita.

Si budak A sampai sekarang masih terkejut. Tapi si budak B tak habis-habis mencanang pasal bomoh dan sebagainya. Sekali dengan aku pulak dikatanya terlibat dengan bomoh tu!! Wakluuuu..

Hahaha aku nak gelak pun ada! Apa tak ada sebab musabab lain ke kau nak kaitkan dengan aku? Aku bomohkan betul baru tau!! Tak pernah aku bomohkan orang lagi la pompuan. Takut MATI tak berjawab nanti!

Si budak A biasalah cantik. Budak B apa kurangnya tapi entahlah, belajar tinggi tapi akal letak bawah tapak kaki! Buktinya untuk semua orang percaya cerita dia ialah "BOMOH"!!

Alaa.. kak Zura tak kenal lagi. Cuba pergi jumpa bomoh cek itu ini.. Alahaiii.. Aku pun bukan sehari dua kenal bomoh, bukan x pernah test bomoh, tapi kebanyakan bomoh karut la! Jumpa bomoh Melayu, time Maghrib pusing rumah x sembahyang, jumpa lagi, buat itu ini konon ada yang menumpang.. Hishhh!! Aku yang selalu ikut mak aku pun dah boleh baca taktik2 bomoh nie.

Mak aku pergi jumpa bomoh pun aku marah. Sekarang Alhamdulillah, dah x menular benda-benda alah tu dalam hidup aku. Cuma yang baru setahun jagung kenal dunia, jumpa bomoh terus syak dan fitnah.

Aku tengah fikir, tak takut mati ke? Buat dosa dengan Allah swt, kau boleh bertaubat, tapi buat dosa dengan manusia sampai mengaibkan dia dekat kawan2, kau dapat apa? Suatu masa nanti segala fitnah nie akan makan diri sendiri jugak. Siap meratah diri sendiri sampai badan berbau bangkai. Kecualilah kau sempat mintak maaf dengan dia.

Dahlah membuka aib orang. Fitnah lagi!!

Sumpah! Demi Allah swt, aku tak hadap nak main bomoh bagai. Bukan cara aku. Kalau aku nak main bomoh, segala benda yang aku nak, aku dapat dengan mudah. Semua orang aku 'kangkangkan'!! Bodohlah cara berfikir, macam budak tadika @ budak kampung yang sangat hulu pemikirannya.

Aku bukan marah sangat tapi aku x sangka. Orang yang selama ni baik dengan aku berperangai macam tu. Tambah menyedihkan orang tu lagi rapat dengan si budak A. Dah pergi jumpa nak tanya, tapi xnak jumpa?!! Apa kejadah semua tu?

Dah tak nak cakap atau mengata apa-apa lepas tu, tapi masih lagi berbunyi kat belakang macam-macam. Budak A nak pergi jumpa, aku rasa x perlulah kot! Biar Tuhan tunjuk kat dia. Harap-harap sedar sebelum ajal!

Nauzubillah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...