Thursday, June 19, 2014

Komplen!!

Assalamualaikum

Selamat hari Jumaat !

Ok. Hari ni tak ada kelas jadi boleh layan benda alah ni dengan sewenang-wenangnya. Macam percuma (free) hehehe.. Macam lapang padahal banyak nak kena buat. Berpusu-pusu pelajar hantar tugasan. Alahai, bertambahlah kerja lagi. Tapi seronok juga tengok usaha-usaha mereka yang jarang berkomunikasi dalam bahasa Melayu.

Mana tidaknya, ada pelajar komplen!!!  Saja bagi tanda seru hihi.. Mereka pelik kenapa subjek ni diajar ketika mereka dah tahun dua? Bahasa Melayu sudah lama tidak digunakan. Katanya lagi, sebelum ni bercakap bahasa Melayu tetapi semenjak belajar di IPTS, secara automatik mereka berkomunikasi bahasa Inggeris dan meninggalkan bahasa Melayu. Masalah ini datangnya daripada penuturkah? Sinis ditujukan, semua ini peranan siapa? Siapa yang patut dipersalahkan kalau anak-anak bukan Melayu menggunakan bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian.

Dapat kompen lagi!! Cikgu-cikgu yang mengajar subjek bahasa Inggeris komplen bahawa bahasa Inggeris mereka tidak bagus. Tahu cakap saja sampai kadang-kadang tak faham apa yang mereka tuturkan. Bahasa Melayu teruk dan bahasa Inggeris pun teruk!! Uh.. Apa benda ni?

Fahaman dasar yang mana diikut oleh mereka? Kesian, pelajar-pelajar juga yang menjadi mangsa. Kajian yang dilakukan tu betul-betul ada kesahan atau sekadar memenuhi tuntutan kerja semata-mata. Hasil kajian palsu dan kesannya?

Wujudkanlah lebih ramai pengkaji yang lebih ikhlas dan telus dalam setiap pekerjaan mereka demi masa depan anak-anak bangsa. Mereka bukan anak Cina, bukan anak India tetapi mereka anak Malaysia! Kita anak Malaysia. Tiada apa yang lain melainkan keunikan bahasa ibunda, agama, dan budaya masing-masing.

Ok cukup!

Ni pasal blog. Citra Zura boleh dikatakan aktif menulis. Dia nak siapa baca? Hehe.. Ada orang baca tapi mampu ke saya dapat pengikut tegar yang banyak? Perlu ke?

Jawapannya di sini, saya menulis untuk hilangkan stres. Anda baca atau tidak saya tidak ambil peduli sangat. Kalau baca Alhamdulillah. Selebihnya saya menulis sebagai penawar dan medium untuk saya luahkan perasaan. Hehe..

Bab perasan atau syok sendiri itu bukan pokok persoalan. Saya tak hairan pun =)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...