Monday, October 20, 2014

Kenyang Gua!

WoW!!


Asyik dijamu makan percuma je gua ni! Rezeki murah betul.. Hihi.. Alhamdulillah..

Tiba-tiba tengah menaip mata stimm.. Ngantuk ler gamaknya, tapi semalam dah tidur cukup. Letih la. Dari pagi sampai petang kelas. Aduhai.. Perlukan suplemen untuk tenaga la macam ni. 

Lebih kurang 2 jam lagi nak berambus.. Hehe.. Gua tak sabar dah nak hayun kaki balik rumah ni. Memang gua rasa kenyang sangat sampaikan asyik menguap je sepanjang hari. Belum pun berak dah kena makan lagi.. Hari ni dah ada yang tegur, muka dah nampak bambam.. Kehkehkeh.. Ada gua kesah?

Gua lu gua lu.. Gua makan sebab gua dah tak perlu diet. Hihi.. Nanti lepas ni gua diet balik hokay.. Laki gua pun asyik jamu makan je.. Dia pun kuat makan, gua lagi la.. Perut dia dah macam perut gua dah..

K ah.. gua punya otak manyak mereng hari nie.. Gua tersampuk hantu cina tadi gamaknyer.. Keyyyy.. Bai.. 


* Please dont try this at home.. Kang mak bapak lu lempang lu sampai kubur UPM tu!! 

Sunday, October 19, 2014

Cuti Masak!

Siang tadi dikunjungi kosmet Pito dan Din yang datang jauh dari Muar. Lama tak berjumpa. Masih tetap macam dulu. Berkongsi cerita jalan hidup masing-masing. Seronok mendengar pengalaman demi pengalaman. Dah besar pun kami.

Walaupun mereka muda setahun tapi semua tu langsung tak membuatkan kami rasa jauh. Malah sejak di bangku pengajian, kami sering kelihatan bersama-sama. Rasa lebih selesa dengan budak-budak tu. Aiseh! 

Nasib baik ada saki baki laksa semalam yang boleh dimakan. Janjinya, semalam datang tapi tak jadi. Dah goreng koey teaw dah tapi hari ni makan je la apa yang ada. Semangat teringin laksa tanpa daun kesum dan bunga kantan. Teringin.. hihi..

Malam pulak, tiba-tiba kawan-kawan dudu planning nak makan di rumah. Nasi masak periuk besar. 

Yang bestnya.. 


Malam ni tuan badan rehat je tengok chef-chef masak. Nak masuk tolong-tolong pun tak bagi, disuruhnya kita berehat. Tapi hasil masak memang tip top!! 

Menu sambal udang, kari ikan dengan ayam goreng. Sekali dudu jadi penunggu setia dapur dan jadi pemantau tetap pun ada jugak. Tukang buat air pun ye jugak.. Hehe.. 

Gambar malas nak upload sini sebab suami saya 'tough' sangat di dapur. Kehkehekeh.. Meriah rumah malam hujung minggu. Hajat nak jalan-jalan di downtown pun terpaksa dibatalkan. Dah tak larat dah masing-masing.. 


Sekarang ni kalau tak larat, boleh je cuti masak tapi kita pulak yang kesian.. Biar masak satu jenis pun dimakannya penuh berselera. Penat pun masak jugaklah. Serius.. Tak pernah letih seorang isteri apabila melihat suaminya gembira dengan hasil air tangannya. Biar demam sekalipun.. digagahnya jugak.. 

Ok cau!

Thursday, October 16, 2014

Hilang Stres!

Assalamualaikum.. 

Yeahhhhhhhhhh!!! Selepas berhempas pulas selama seminggu lebih mengharungi kertas-kertas soalan peperiksaan, akhirnya mampu bernafas lega. Itu belum masuk bab marking paper lagi. Hihi.. Apa-apa je lah janji dah siap bab nie.. 

Tidur malam tak lena, mandi basah laaaa.. Tapi bab tidur tu memang tak tentu. Dapur semalam berasap habuan kucing nak makan je. Nasib baik dudu bagi cuti masak kehkehkeh.. Dia pun kesian tengok wife dia dah terhuyung-hayang mengharungi saat-saat genting tu. Sampaikan ada waktu dia tolong kejutkan bangun tidur sebab dah terlalu letih, alarm pun tak dengar hokay!!

Dah jadi trend pulak tidur sejam dua pastu bangun buat kerja. Okay Zura, lepas nie sambung bab lain pulak.. 

Ok.. saja tumpang lalu sebab dah lama diam-diam rindu. =) 

Sunday, October 12, 2014

Ahad Okt 2014

Hari Ahad yang agak lengang. Mengisi masa dengan menyiapkan kerja-kerja yang akan dihantar esok. Cakap dengan dudu, hujung minggu ni makan luar. Hehe.. Malam je makan kat rumah sebab isteri dia sibuk nak fokus soalan-soalan exam.

Semalam pun, kami tidur lewat. Lebih kurang jam 5 pagi. Dia teman. Hehe.. Hari ni layan nasi kandar. Puas katanya. Susah nak dapat nasi kandar yang sedap macam tu. Paling tak tahan bila dia ushar periuk mamak tu pun dia kata dah sedap. 

Walaweh! Dah Oktober.. Sikit masa lagi nak 2015. Tahun 2015 merupakan tahun Annur. Tahun bercahaya buat kami. Sekarang ni pun, syukur Alhamdulillah.. cahaya kebahagiaan itu sedikit sebanyak 'menggemukkan' kami suami isteri. =) 

Ok cau!

Thursday, October 9, 2014

Mengejar Deadline

Kadang-kadang kesibukan mengajar kita erti pengurusan masa yang baik. Memang rasa tak cukup 24 jam tu tapi sekurang-kurangnya terisi dengan benda-benda yang berfaedah. Lenguh tangan, lenguh kaki, sakit belakang, badan letih tak bermaya dan sebagainya itu biasa sahaja. Pastikan tidur mencukupi pada malam hari. =) 

Mengejar deadline!!

Ketegangan! Set masa untuk siapkan ikut target sendiri. Ok. Menghampiri jam 10.


Untung dudu boleh faham. Yang penting, dia bukan jenis yang suka sibuk. Cuma semalam macam comel je bila dia tanya orang tu mesej apa, cakap apa, kemudian dia tergelak sendiri."Eh, macam pompuan pulak!" Dia tersedar sendiri. Padahal kita okay je nak bercerita. Yang bestnya, perempuan je pun mesej. Hilang stres mengadap perangai 'emonasional' dia.. Haha..

Bab makan, memang tip top.. Sanggup tahan lapar nak tunggu isteri muncitt dia balik. Hehe.. Menu semalam, sambal ikan bilis kering dan paprik (telur separuh gulung sebab kuali kecik) hehe.. Habis licin nasik. 

Setiap hari cuba untuk senaraikan kerja untuk esok hari. Esoknya, padam senarai yang dah siap. Dan planning untuk kerja pada esoknya lagi. Ada waktu terluang sahaja mesti menulis. Dah banyak karya tersimpan. Tunggu masa untuk dilepaskan je. Alhamdulillah.. Idea mengalir tenang. Setenang kehidupan sekarang.

Yang tersangkut si Tesis dan Jurnal. Semua bahan dah ada, masa je tak ada. Ya Allah, permudahkanlah jalanku.







Monday, October 6, 2014

Cerita Raya Haji 2014

Sebelum memulakan pekerjaan pada hari ini,
sebelum memeningkan dan membebankan otak pada hari ini,
sebelum memasukkan stres ke dalam diri,
lebih baik menulis di papan putih yang bisu ini..
Ecewah!

Yeayyyyy!! Jom la haa kita cerita pasal raya Haji..

Tahun ni tak balik beraya di kampung. Kali pertama rasanya beraya di Kolompo bersama si suami yang juga sukarela tak nak balik. Mana tidaknya, cuti 1 hari.. Memang balik untuk penat je la..

Call mak, mak pun macam tak bersemangat. Call mak mertua, sana hujan. So, takdelah sangat sambutan raya Haji. Sama macam sini la jugak. Ramai yang asyik tanya, Zura tak balik ke? Alahai, kesiannya.. Kita pun rindu jugak kat kampung hokay..

Dah terbiasa dengan juadah di kampung, maka dengan sedikit mood raya tersedialah Nasi Tomato dan Ayam Masak Merah. Hajat hati nak tambah laksa dan roti jala tapi dah lewat sangat pergi cari barang. Dudu saya sibuk kerja. Buatlah sekadar yang ada.

Pagi, kami berdua sibuk mengemas rumah bla-bla-bla..

Petang barulah gerak menziarah rumah kak ipar - dijamunya nasi impit dan masak lodeh. Ketupat dan macam-macamlah. Masa nak balik dikirimkan pulak bekalan makanan. Hehe.. Rezeki murah masa hari raya. Peti ais pun tak muat dah!

Hari raya Haji, tak lupa juga Jusco. Pergi buat lawatan sosial sambil jamah-jamah MCD. Aisey! teringin aiskrim.. Balik budak-budak tu beli donut Jco.. Lepak lagi, tengah melepak raya, ada pulak bawak ketupat nasi (yg dibalut dgn daun kelapa tu), lepas tu kuah tak tahu nak sebut, hehe.. pastu rendang daging yg mabeles!!

Ingat nak goreng bihun pada malamnya. Takut tak cukup nasi tomato. Kak ipar dan famili datang beraya ke rumah petangnya. Memang meriah la rumah. Luar dalam ada orang. Lepas tu, dalam pukul 9-10 malam, ada lagi orang bawakan mee kari!!

Bila ditanya, semua dah tepuk perut kenyang.. kehkehekeh.. simpan dalam peti.

Fuh! Esok pagi tak payah masak dah. Panaskan yang tu dan memang hadap yang tu la sampai ke malam semalam. Memang terbaekkk.. Sengih je dudu.. Rezeki murah katanya.. Rumah tempat tumpuan orang. Alhamdulillah, niat ikhlas.. hasilnya pun ikhlas..


Thursday, October 2, 2014

Menghampiri Aidil Adha

Kelabu mata setelah sekian lama menyelongkar. Betapa manusia hidup merela biarpun sekaliannya merasakan jijik. Kelakar pun ada. Nak dikatakan kejutan budaya, mungkin juga. Tapi budayakah itu? Tepuk dada tanya selera..

Dah tinggal beberapa hari sebelum menjelangnya Aidil Adha, persiapan masih belum nampak. Baju raya? Pun tidak berbayang. Sepatutnya mak datang sambut raya di rumah kami tapi apakan daya, adik-beradik lain kebanyakannya balik ke rumah mertua masing-masing. Ayam, itik, kucing tak ada orang bagi makan, katanya. 

Biasalah kan, orang kampung. Mak siap bagitau kucing dah menjangkau 23 ekor. Wah! Prestasi mak lebih unggul. Hehe.. Kat rumah tu macam mini zoo. Ada sangkar kucing 3 pintu, ada sangkar burung 2 pintu. Itu belum termasuk itik yang sudah disembelih. Ayam-ayam dikurung berdasarkan perangai. Kalau pandai bawa diri, dibiarkan merayau sahaja. Kalau jenis yang asyik-asyik jadi habuan, terpaksa la dikurung.

Masih terfikir apa juadah sempena raya nanti. Bak kata suami, dia nak buat ketupat. Hehe.. semangat. Dia cakap tak payah beli, kita belajar buat. 'Kita' ??? 

Comel je! Takpelah, kalau nak makan ketupat buatan sendiri kita buat je la sampai jadi. Janji boleh dimakan. Dia dah siap praktis cara balut. Daunnya belum beli lagi. Haha..

Untungnya, orang lain selalu mengadu suami masing-masing tak suka makan di rumah. Kalau masak pun tak dijamah. Beza sangat dengan si Dudu. Sanggup tahan lapar dari pagi  hingga petang semata-mata nak tunggu saya balik. Bawa motor laju-laju sebab lapar sangat. Bila ditanya kenapa tak makan? Katanya, dah biasa makan di rumah. Tersenyum bangga je kita nie.. Air tangan isteri yang dihargai.

Apapun, esok dah mula bercuti. Mungkin entri terbaru lepas raya nanti.


SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA. MAAF ZAHIR BATIN untuk semua! =)






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...