Monday, October 6, 2014

Cerita Raya Haji 2014

Sebelum memulakan pekerjaan pada hari ini,
sebelum memeningkan dan membebankan otak pada hari ini,
sebelum memasukkan stres ke dalam diri,
lebih baik menulis di papan putih yang bisu ini..
Ecewah!

Yeayyyyy!! Jom la haa kita cerita pasal raya Haji..

Tahun ni tak balik beraya di kampung. Kali pertama rasanya beraya di Kolompo bersama si suami yang juga sukarela tak nak balik. Mana tidaknya, cuti 1 hari.. Memang balik untuk penat je la..

Call mak, mak pun macam tak bersemangat. Call mak mertua, sana hujan. So, takdelah sangat sambutan raya Haji. Sama macam sini la jugak. Ramai yang asyik tanya, Zura tak balik ke? Alahai, kesiannya.. Kita pun rindu jugak kat kampung hokay..

Dah terbiasa dengan juadah di kampung, maka dengan sedikit mood raya tersedialah Nasi Tomato dan Ayam Masak Merah. Hajat hati nak tambah laksa dan roti jala tapi dah lewat sangat pergi cari barang. Dudu saya sibuk kerja. Buatlah sekadar yang ada.

Pagi, kami berdua sibuk mengemas rumah bla-bla-bla..

Petang barulah gerak menziarah rumah kak ipar - dijamunya nasi impit dan masak lodeh. Ketupat dan macam-macamlah. Masa nak balik dikirimkan pulak bekalan makanan. Hehe.. Rezeki murah masa hari raya. Peti ais pun tak muat dah!

Hari raya Haji, tak lupa juga Jusco. Pergi buat lawatan sosial sambil jamah-jamah MCD. Aisey! teringin aiskrim.. Balik budak-budak tu beli donut Jco.. Lepak lagi, tengah melepak raya, ada pulak bawak ketupat nasi (yg dibalut dgn daun kelapa tu), lepas tu kuah tak tahu nak sebut, hehe.. pastu rendang daging yg mabeles!!

Ingat nak goreng bihun pada malamnya. Takut tak cukup nasi tomato. Kak ipar dan famili datang beraya ke rumah petangnya. Memang meriah la rumah. Luar dalam ada orang. Lepas tu, dalam pukul 9-10 malam, ada lagi orang bawakan mee kari!!

Bila ditanya, semua dah tepuk perut kenyang.. kehkehekeh.. simpan dalam peti.

Fuh! Esok pagi tak payah masak dah. Panaskan yang tu dan memang hadap yang tu la sampai ke malam semalam. Memang terbaekkk.. Sengih je dudu.. Rezeki murah katanya.. Rumah tempat tumpuan orang. Alhamdulillah, niat ikhlas.. hasilnya pun ikhlas..


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...