Thursday, October 2, 2014

Menghampiri Aidil Adha

Kelabu mata setelah sekian lama menyelongkar. Betapa manusia hidup merela biarpun sekaliannya merasakan jijik. Kelakar pun ada. Nak dikatakan kejutan budaya, mungkin juga. Tapi budayakah itu? Tepuk dada tanya selera..

Dah tinggal beberapa hari sebelum menjelangnya Aidil Adha, persiapan masih belum nampak. Baju raya? Pun tidak berbayang. Sepatutnya mak datang sambut raya di rumah kami tapi apakan daya, adik-beradik lain kebanyakannya balik ke rumah mertua masing-masing. Ayam, itik, kucing tak ada orang bagi makan, katanya. 

Biasalah kan, orang kampung. Mak siap bagitau kucing dah menjangkau 23 ekor. Wah! Prestasi mak lebih unggul. Hehe.. Kat rumah tu macam mini zoo. Ada sangkar kucing 3 pintu, ada sangkar burung 2 pintu. Itu belum termasuk itik yang sudah disembelih. Ayam-ayam dikurung berdasarkan perangai. Kalau pandai bawa diri, dibiarkan merayau sahaja. Kalau jenis yang asyik-asyik jadi habuan, terpaksa la dikurung.

Masih terfikir apa juadah sempena raya nanti. Bak kata suami, dia nak buat ketupat. Hehe.. semangat. Dia cakap tak payah beli, kita belajar buat. 'Kita' ??? 

Comel je! Takpelah, kalau nak makan ketupat buatan sendiri kita buat je la sampai jadi. Janji boleh dimakan. Dia dah siap praktis cara balut. Daunnya belum beli lagi. Haha..

Untungnya, orang lain selalu mengadu suami masing-masing tak suka makan di rumah. Kalau masak pun tak dijamah. Beza sangat dengan si Dudu. Sanggup tahan lapar dari pagi  hingga petang semata-mata nak tunggu saya balik. Bawa motor laju-laju sebab lapar sangat. Bila ditanya kenapa tak makan? Katanya, dah biasa makan di rumah. Tersenyum bangga je kita nie.. Air tangan isteri yang dihargai.

Apapun, esok dah mula bercuti. Mungkin entri terbaru lepas raya nanti.


SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA. MAAF ZAHIR BATIN untuk semua! =)






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...