Sunday, November 23, 2014

Isu Kapchai - Ramai Salah Anggap

Pagi ni masuk kerja, aku tengok di FB kawan aku ada keluarkan status mengenai isu kapchai. Takde la rasa nak baca sangat pun. Tapi tertarik dengan satu komen yang agak panjang. Ha, ini mesti kes besar. Hehe.. barulah baca. Maka, aku dengan inisiatif sendiri terus menyalin maklumat tersebut untuk disebarluaskan juga. Kredit tu Encik Palie =)

Ini kes memaki hamun dan salah anggap serta fikiran negatif rakyat kepada pemimpin. Adakala aku rasa beliau salah, ada kala aku rasa beliau betul. Yang salah aku cakap salah dan yang betul aku cakap betul.

Isu kapchai yang disebarluaskan menerusi facebook baru-baru ini iaitu dengan durasi 0:27 saat telah mencetuskan pandangan serta suara yang  tidak sepatutnya. Kalau aku pun tengok video yang sependek itu, agak 'terasa' dengan kata-kata PM. Padahal setelah mendapat penjelasan daripada orang yang berada di situ, ternyata kita semua telah disogokkan dengan bahan berdurasi pendek 'benar tetapi palsu'!!

Video Kapchai Durasi Pendek

Ini penjelasan daripada saksi kejadian :

Isu kapchai...
Sebenarnya PM mahu menggunakan bahasa yang mudah apabila bercakap dengan audiens yang sesuai. Tapi nampaknya dah disalah faham. Ini masalahnya bila semua benda dipandang negatif.
Maksud PM selama ni minyak diberi subsidi secara pukal, subsidi di pam. Bila di pam banyak sangat ketirisan, orang tak layak yang berkereta besar pun dapat.
Katakan sekali isi petrol RM100, berapa banyak subsidi yang dinikmati orang berkereta besar ni. Kalau yang naik kapcai pulak, sekali isi minyak katakan RM7 penuh tangki, hanya berapa sen sahaja yang naik kapcai ni dapat subsidi.
Itu perbandingan yang mudah untuk difahami.
Saya ada dimajlis ni.
Tidak sesekali PM berniat menghina orang bawa kapcai, sekadar menerangkan dengan bahasa mudah.
Dengan harga minyak kita yang murah sebelum ni sebab subsidi, banyak yang diseludup kat sempadan2, kaum mana yang jadi tokey besar ambil untung besar buat kerja ni? Org negara lain, pelancong dtg sesekali ke Malaysia, pun dpt rssa subsidi yg patutnya untuk org yg layak saje.
Subsidi masih ada tp diberi terus kpd golongan yang layak....
Saya adalah: Rozilan Salleh


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...