Tuesday, March 24, 2015

Pak Mak Siam

Dah siap menulis untuk malam ni, rasanya gian lagi nak menulis. Teringat kisah yang agak lucu di pekan Siam baru-baru ni. Lepas je pantang sehari tu, aku dah plan macam-macam. First, aku ajak suami pergi Thai. Teringin nak makan kat satu kedai tu, lepas tu nak beli barang-barang rumah. Memang murah tapi ruginya masa tu duit Siam tinggi, jadi kalau beli barang rm4.30, kena bayar rm5.00.

Pergi la cari senduk seringgit, itu dua ringgit dan bla-bla-bla. Dudu dah hilang arah dah tengok barang murah-murah. Sana sini dia kaut. Hehe.. Anak ? Tinggal je kat mak. Kehkehkeh.. Kami dating dengan senang hati sambil melepaskan hajat nak minum teh ais. 

Lepas cari barang rumah, pergi pulak ke satu kedai pemborong. Cari sabun mandi dan cuci mata. Masa nak balik si suami ni teringin sangat helmet siam tu. Alang-alang dia beli satu, aku ambil kesempatan suruh dia belanja satu. Hehe.. Dapatlah meronggeng ke tempat kerja dengan helmet pelik di Kolompo! Hehe.. Harga memang murah! 

Singgah ke satu kedai barang yang harga bawah sepuluh ringgit. Dulu meriah dengan macam-macam. Masa aku pergi tu, mak aiii... macam nak bankrap pun ada. Ala. potong stim. Lepas tu, dah hajat nak balik. Dudu nampak kedai kasut bundle. Dia kata nak tengok Converse. Ha.. Jomlah! Malu-malu pulak.. Hehe.. Maklumlah aku ni pun jenis melayan bundle jugak dulu. Tapi setiap kali masuk je badan ke muka ke mesti gatal-gatal. Bukan berlagak tapi entah dah jadi puteri raja pulak. Mengada pulak kulit ni. 

Singgah ke satu kedai aku nampak dia keluar. Aku masa tu pergi beli air kat satu kedai. Sempat lagi mamat siam tu mengayat siam. Haha.. Aku senyum je, alih-alih laki aku panggil. Terkedu la kejap mamat siam tersebut. Ecewah.. Aku baru je lepas pantang sehari. Perut pun buncit lagi. Haha..

Kami ke satu kedai lagi. Tanya tidak soal tidak dia ajak balik. Aku faham sangatlah. Dia nie bukan mahu sangat bertanya-tanya ni padahal nakkk.. Aku pun dengan ramahnya bertanya, dan nahaiii.. satu kedai jual Converse kat sebelah kedai tu. Kemainn lagi laki aku meluruuuuu.. hehe..

Sembang punya sembang jumpa la yang berkenan di hati, Pompuan Siam yang jaga kedai tu tanya, adik tak mau ke? Eh.. Bukan tak mau tapi buat masa sekarang, badan sekarang macam tak sesuai pakai Converse. Maklumlah nak layan seluar kaki kecik. Kikiki.. Sabar ye badan. Nanti kita rock. Anak sorang je kot, bukan sepuluh.

Mulalah agenda tawar menawar. RM55 nak mintak jadi rm50 pun tak lepas. Dah habis bodek dah. Kalau ikut aku tak nak aku tapi dah laki berkenan separuh nyawa, over tak? ... Ambik je la.. Dalam  dia dok try kasut tu, pompuan tu tanya aku, "adik ni ada pak mak siam ka?" 

Aku tak tahu nak mengaku macam mana, yang aku tau cina india sikit-sikit ada la. Siam tak tau pulak. Aku iya iya je la sebab aku pikir kot boleh dapat murah kan. Hasilnya? Takdenyerr.. Harga RM55 tambah duit Malaysia dalam rm10. Adoi.. Sabar je la.

Masa tengah bayar, pompuan ni panggil kawan dia. Jerit-jerit lagi kot! 

"Ni pak mak dia Siam!" Eh hamboiiii.. Haha aku macam nak gelak je. Laki aku dah tengok aku pelik. Bila masa pulak pak mak aku siam. Haha.. Tapi dah biasa sangat. Bak kata kakak tu, muka aku ni macam Siam. Lantak hang la kak oiii.. 


OK tu je.. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...