Tuesday, April 28, 2015

Ringankan Beban Suami

Setiap yang berkahwin pasti berfikir bagaimana untuk meringankan beban suami yang seterusnya memberi kepuasan kepada setiap kehendak kita. Maklumlah, kalau yang menjadi surirumah sepenuh masa, terpaksa la menerima apa sahaja yang diberikan suami. Kalau suami orang berada, bersyukurlah. Petik jari semua dapat. Tapi kalau suami cukup-cukup makan, maka terpaksalah mengunci impian walaupun sekadar sebatang lipstik. Betul kan? 

Saya seorang isteri yang bekerja. Mempunyai kehendak dan kemahuan yang kuat. Jadi saya bekerja untuk ringankan beban suami dan juga untuk kepuasan diri sendiri. Lagipun kalau tidak bekerja, otak akan jadi sedikit perlahan dan tidak bekerja. Saya tengok orang lain duduk di rumah jaga anak, rasa seronok. Siapa yang tak mahu membesarkan anaknya sendiri kan? Tak mengapalah.. Setiap apapun perlukan pengorbanan. Kasya harus belajar untuk berdikari. 

Ok. Topik utamanya di sini, ringankan beban suami. Bagaimana mahu meringankan beban suami? 

  • Agen drop ship
  • Kuih/ Biskut - buat sesuatu yang lain daripada yg lain, contohnya bentuk kuih 
  • Menjahit
  • Nasi lemak / kuih-muih pagi
  • Menaip
  • Shop Online
  • Belajar ilmu kemahiran seperti make up dsb 
Bak kata biras saya, buat saja apa pekerjaan, untung m1 atau rm2 bukan masalah. Buat saja. Dan saya respek dia juga ibu bekerja, dan dia bekerja dalam bekerja. Faham tak? Waktu bekerja, dia juga membuat bisnes.

Kalau saya duduk rumah, katanya nak menulis. Tapi pernah cuba masa Kasya nak masuk 2 bulan, memang tak boleh sebab Kasya asyik jaga dan nak menyusu. Kadang-kadang dodoi dia tidur, sekali dengan saya tertidur. Haha.. Jadi bila masuk opis nie, sekurang-kurangnya waktu lapang dapat juga menulis.

Balik rumah bagi masa untuk Kasya lepas rindu. Lepas tu kemas rumah semua. Dah penat dan prepare untuk kerja esok pulak. Teringin nak bangun jam 4 pagi dan siapkan kerja-kerja penulisan. InsyaAllah. saya sedang cuba. Kadang-kadang bila terlalu banyak benda kita nak buat, satu benda pun tak jalan. 

Monday, April 20, 2015

Musim Exam

Ok Assalamualaikum hadirin sekalian,

Adanya saya di sini sekadar mengusir habuk di blog. Macam lama sangat kan? Hek eleeh, baru seminggu lebih jer kot. OK habuk dah dilap.. Bai.. =>

Apa cerrr? Oh, musim exam! Sekarang kena jaga exam dengan senang hati sbb tak perlu bawak perut memboyot dah. Isi perut dah keluar dan membesar menjadi anak lelaki yang berusia hampir 3 bulan. Sekarang ni tengah bekerja tetapi bercuti. Eh? Hehe.. Kerja tapi kerja tak banyak sangat. Preparation utk sem depan saja. Mulalah kusyuk dengan buku, tesis.. Ah! tak habis-habis.. Kalau habis, mana tahu kot dapat berlepas ke luar negara pulak.. Dok tengah pikir mcm mana la nak tembus pi tempat orang. Apalah tajuk tesis yang sesuai gamaknya.

Ah.. berambuslah habuk! Oh habuk di keyboard.. Lupa lap. Baru perasan di dunia banyak sangat habuk. Tak boleh lap, kita sembur basuh dengan air, tak boleh sembur dengan air, kita siram dengan minyak petrol, kita bakorr je. Haha.. Mesti buat kalau dah nama Zura! Rugi ke tidak bukan masalah, janji puas. 


OK lah. Banyak kijooo boh! Baiii .. 

Tuesday, April 7, 2015

Dah Boleh Pakai Baju Lama! :(

Kau rasa kenapa aku letak emo icon :( 

Nampak macam kisah best je sebab boleh pakai baju lama. Tapi sebenarnya baju lama tu BESAR!! Kisahnya sebelum aku sambung Master ni, aku tempah 7 helai baju kurung. Entah bagaimana, baju tersebut tersalah potong sampaikan bila aku pakai besar dan nampak macam orang tua je. 7 HELAI!!
Kau bayangkan la sekarang nie aku pakai baju tu. Yang bahunya jatuh.. Tapi muat kat bahagian badan. Entahlah baru je dua bulan lebih.. Badan masih tak nak turun sangat. 

Terubat sebab hari-hari nampak anak depan mata. Yelah, pengorbanan untuk mendapatkan seorang anak. Bab badan ni takpelah, mamy diet slow2.. Aku siap beli penimbang. Hari-hari si suami yang naik penimbang =) Kelakor pulak.. Sebab dua-dua dah debab.. 

Kau sape? Hehe. Entah sebab aku rasa aku nak mention kau.. Kau lah! =) 

Aku pun dah mendaftar diri di pusat gym. Dah mula nak melonggarkan dan mendapatkan stamina. Yeah itu barulah aku. Mana boleh hidup diet makan je, rasa rimas je kalau tak keluar peluh. Nak pergi jogging, dah ada anak. Jadi curi lunch hour punya time la pergi gym. Nasib baik jadual sem ni okay.

Lain-lain?


Dah. Nak pergi makan. Aku dah bawa bekal sekarang nie sebab bangun awal. Siap masak kat suami lg. Rajin kan.. =) 

Thursday, April 2, 2015

Empati GST

Mula-mula tak nak ambil bab sangat pasal GST ni. Aku fikir takpelah kerajaan buat untuk kebaikan rakyat. Apa yang aku lihat hari ni, nampaknya bertentangan dengan iklan kat dalam TV tu. 

Wahai PM,
Aku dengan suami gaji tak tebal. Duduk KL, rumah sewa. Anak kena bayar pengasuh. Kelengkapan anak seperti susu, pampers semua tu bukan murah. Konon cakap tak naik, tapi pergi kedai naik jugak. Kenapa tak report? Dah jadi satu kerja sampingan nak report sedangkan 24 jam sehari pun tak cukup. Kalau gaji seorang 5k, lega la jugak. Naik GST kat semua barang pun takpe. Mampu lagi untuk habiskan 5k dalam sebulan. 

Tapi cuba fikir mak aku, orang kampung aku. Gaji tak sampai 1k. Bukan tak sampai 1k tapi mak dah tak boleh kerja. Sakit sana sini. Tua sape la nak kan.. Ini bukan nak tipu. Ini betul. Itu baru kampung aku. Kampung-kampung lain? Gaji tak sampai 1k, ada yang sewa rumah, anak ramai, sekolah lagi, makan lagi, pakai lagi, bil itu ini. Kalau tak pakai motor, nak kena berjalan pulak. Kalau dekat takpe. Takkan nak patah balik zaman dulu-dulu, semua orang jalan kaki berbatu-batu jauhnya. 
Kesian..

Kata member aku, orang KL kalau gaji rm1200 pun belum tentu cukup. Sewa rumah tu haruslah. Kalau tak, takkan nak jadi gelandangan. Kerja tapi tempat tinggal kat mana-mana sahaja. Serabutlah satu KL kalau semua orang buat macam tu. Nak beli rumah? Gaji kecik bank mana nak lepas. Nak minta bantuan? Boleh ke bantu bagi rumah sebijik dengan bayaran bulanan rm100. Sebab baki gaji tu nak makan, nak isi minyak motor, time sakit nak kena bayar duit ubat. Itu kalau dia ada emak kat kampung, dah kena berbakti bagi sekupang dua. Bukan merungut sebab mak, tapi sebab semua harga barang dah naik.

Sepatutnya buatlah secara berperingkat. Ini semua orang terkejut. Letih sangat. Aku orang kebanyakan. Memang dah rasa perasaan dan keadaan hidup susah macam tu. Aku cakap bukan aku tak cukup duit tapi cukup-cukup. Sebab ada la gaji sikit. Aku fikir orang lain. Setahun rm1000 bantuan pun tetap tak cukup. Memang la bersyukur tapi janganlah bandingkan bantuan dgn GST. rm1000 bahagi 12 bulan, bersamaan rm83 untuk sebulan. Beli ayam ikan utk sebulan pun tak cukup. 

Entah. Aku tahu ramai peniaga ambil kesempatan. Sebab apa? Masing-masing kurang jelas. Pengguna lagi la kurang jelas. Dlm rm1k, duit aku dah hilang rm60. Gaji tak naik. Tapi duit makin susut. Itu belum lagi beli barang yang kena 6% lagi. Kat mana kebaikannya? 

Kalaulah diumumkan GST dimansuhkan, aku rasa rakyat lompat ke langit! Kalau umum gaji naik pun, yang kerja gomen je la seronok. Yang swasta ni, tercongok. Kenapa tak kerja gomen? Boleh! Kalau siap sedia nak ambil pekerja swasta dengan kekosongan dan karenah orang atas yang tidak memilih bulu. Naikkanlah gaji sesuai dgn pelaksanaan GST. InsyaAllah. Takkan ada orang yang bising-bising sangat.

1 benda je, kena empati. Masuk dalam kehidupan seseorang dan cuba untuk selami. Kalau masuk dalam rumah dato', tan sri semua tu memang la takde hal tapi masuk dalam rumah penoreh getah, rumah buruh kasar, pesawah.. Pasti menangis punyalah! 

Wednesday, April 1, 2015

Waktu Tidur 5 Jam

Ada lebih kurang 5 minit lagi nak balik. Sempat kot mengepos khabar. Hehe.. Berperang dengan otak sebab kena tulis 5 buah puisi. Memang lentur balik la otak yang dah mengeras ni. Alhamdulillah..  

Hari-hari diselubung rindu anak tersayang. Semalam balik, Kasya tak nak tengok mamy sangat. Dia tengok pengasuh dia saja. Sedih mamy. Tapi takpelah, awak kena duduk juga dengan mak kedua awak tu. Hari-hari pengasuh Kasya hantar gambar, buat video bagi aku tengok. Lepas la rindu sikit. 

Semalam Kasya balik main kejap lepas tu tidur sampai pagi. Memang aku sendiri pun ada masa 5 jam saja untuk tidur. Selebihnya kerja dan menjalankan tanggungjawab di rumah pulak. Seawal jam 530 pagi aku bangun siapkan Kasya, masak dan bla bla bla. Nasib baik suami rajin jugak la nak membantu sidai kain bagai. Ringan sikit beban.

Ok. 1 minit untuk publish. Bye.. See u

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...