Tuesday, April 28, 2015

Ringankan Beban Suami

Setiap yang berkahwin pasti berfikir bagaimana untuk meringankan beban suami yang seterusnya memberi kepuasan kepada setiap kehendak kita. Maklumlah, kalau yang menjadi surirumah sepenuh masa, terpaksa la menerima apa sahaja yang diberikan suami. Kalau suami orang berada, bersyukurlah. Petik jari semua dapat. Tapi kalau suami cukup-cukup makan, maka terpaksalah mengunci impian walaupun sekadar sebatang lipstik. Betul kan? 

Saya seorang isteri yang bekerja. Mempunyai kehendak dan kemahuan yang kuat. Jadi saya bekerja untuk ringankan beban suami dan juga untuk kepuasan diri sendiri. Lagipun kalau tidak bekerja, otak akan jadi sedikit perlahan dan tidak bekerja. Saya tengok orang lain duduk di rumah jaga anak, rasa seronok. Siapa yang tak mahu membesarkan anaknya sendiri kan? Tak mengapalah.. Setiap apapun perlukan pengorbanan. Kasya harus belajar untuk berdikari. 

Ok. Topik utamanya di sini, ringankan beban suami. Bagaimana mahu meringankan beban suami? 

  • Agen drop ship
  • Kuih/ Biskut - buat sesuatu yang lain daripada yg lain, contohnya bentuk kuih 
  • Menjahit
  • Nasi lemak / kuih-muih pagi
  • Menaip
  • Shop Online
  • Belajar ilmu kemahiran seperti make up dsb 
Bak kata biras saya, buat saja apa pekerjaan, untung m1 atau rm2 bukan masalah. Buat saja. Dan saya respek dia juga ibu bekerja, dan dia bekerja dalam bekerja. Faham tak? Waktu bekerja, dia juga membuat bisnes.

Kalau saya duduk rumah, katanya nak menulis. Tapi pernah cuba masa Kasya nak masuk 2 bulan, memang tak boleh sebab Kasya asyik jaga dan nak menyusu. Kadang-kadang dodoi dia tidur, sekali dengan saya tertidur. Haha.. Jadi bila masuk opis nie, sekurang-kurangnya waktu lapang dapat juga menulis.

Balik rumah bagi masa untuk Kasya lepas rindu. Lepas tu kemas rumah semua. Dah penat dan prepare untuk kerja esok pulak. Teringin nak bangun jam 4 pagi dan siapkan kerja-kerja penulisan. InsyaAllah. saya sedang cuba. Kadang-kadang bila terlalu banyak benda kita nak buat, satu benda pun tak jalan. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...