Wednesday, May 6, 2015

Mari Bersedekah

Bersedekah!

Ok. Saya tulis entri ni bukan untuk menunjuk-nunjuk amal jariah yang saya buat. Tidak. Entri ini sekadar untuk memberi contoh dan mengingatkan kembali tanggungjawab kita sebagai hamba Allah swt. Yang wajib tu fikir sendirilah. Hehe..

Ceritanya begini.. 
Sebelum dapat kerja, saya dah tanamkan dalam hati untuk memberi bantuan kepada sesiapa yang memerlukan mengikut kemampuan saya. Ada lebih, saya bagi lebih. Tapi sebelum itu, saya harus mengutamakan keluarga, ibu bapa dan adik-beradik saya yang memerlukan. Selebihnya barulah kita bersedekah. Apapun, kadang-kadang terpaksa berbagi sama rata. Syukur Alhamdulillah, dengan bersedekah rezeki saya tidak pernah terputus. Ada sahaja ikhtiar untuk meneruskan hidup walaupun belanja saya boleh dikatakan kadang-kadang melebihi rm3k sebulan. Saya sendiri tak tahu dari mana datangnya wang tersebut. Ada sahaja peluang dan rezeki datang mencurah. Mungkin kerana saya sudah berbakti kepada ibu bapa saya. Mungkin juga rezeki anak saya. Mungkin juga kerana janji Tuhan kepada orang yang bersedekah. Tidak perlu banyak, setakat yang kita mampu sahaja. 

Apa yang wujud dalam diri kita adalah sekeping hati. Hati ini dibasuh oleh kerja-kerja mulia kita. Saya sendiri akui, saya bukanlah orang yang sangat baik. Malah orang lain pun. Sejujurnya dengan doa, usaha dan sedekah pasti membentuk jiwa kita menjadi lebih murni daripada sebelumnya. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...